سینماسینما، فرانک آرتا
۱-این روزها بساط جشنواره فروشی پررونق شده و به بهانه اظهار نظری در باب ازدواج سفید از سوی نوشین معراجی در نشست رسانه ای فیلم نمور انواع هجمهها سوی این خانم و جشنواره سرازیر میشود و ظاهرا کار به جاهای خطرناک هم رسیده که انشاءالله ختم به خیر شود! جالب این که بارها فیلمنامه نویس، کارگردان و دست اندرکاران جشنواره عذرخواهی کردهاند اما ظاهرا به مذاق جماعتِ معترض خوش نیامده و کلا تمام کاسه و کوزه مشکلات موجود در مملکت را روی سر سینمای ایران خراب میکنند که وااسفا فلان و فلان! اما باید گفت ما کماکان با این بازیها آشنا هستیم. منتهی داستان ضعیفکشی در این دیار مسبوق به سابقه است. فقط لطفا حواستان باشد که حواسمان هست با چماق سیاست، نمی توانید برای خود میز ریاست بسازید که بدجوری بدقواره و رسوا خواهد بود که در نهایت «عِرض خود می بری و زحمت ما می داری»! پس کمی حواستان باشد و روی حواس پرتی ما حساب باز نکنید!
۲- معتقدم با همه کاستیها و نقصانهایی که جشنواره امسال داشت باید تمام قد در کنار سینمای ایران ایستاد. چون سینما را اهالی آن آباد کردهاند، نه کسانی که بدون توانایی همچون مهمانهای ناخوانده فیلم «بانو» اتاقهای سینما را تصاحب میکنند و به اصطلاح برای خودشان قبایی میدوزند که بر تنشان زار می زند. آنها همیشه تلاششان این بوده که سینما را مال خود کنند. اما محال است. به قول رضا داوری هنر دستوری نیست! پس لطفا از بازیهای تکراری دست بردارید! یک کم خلاقیت داشته باشید. سناریوی جدید بنویسید.
۳- این روزها بیشتر فشارها روی مسئولان سازمان سینمایی و شخص وزیر است. آنها معتقدند کارهای خوبی در دوران جشنواره هم انجام دادهاند که باید دیده میشد. اما متاسفانه مخالفان فقط دست روی یک موضوع بیاهمیت گذاشتهاند. خب من هم موافقم موضوع آن قدرها بزرگ نبود. اما به رسم یک سوزن به خودمان و یک جوالدوز به دیگران، خطابم به مسئولان سینمایی است: حالا دیدید «ساختن» چقدر سخت است و «ویران» کردن چقدر آسان. شما هم با همین نگاه جشنواره جهانی فیلم فجر را بدون در نظر گرفتن دستاوردهایش یک شبه نابود کردید. رضا میرکریمی جشنواره را تا سطح الف ارتقا داد و در نهایت اصل جشنواره را ناگهانی و یک شبه نادیده گرفتید! آقایان! این است حکایت زندگی، دست روزگار و گردش ایام!
۴-در دورهای مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر افراد بزرگ و صاحب نام سینمای جهان به ایران سفر کردهاند که انصافا باید از میرکریمی و تیمش تشکر کرد. اما حیف و صد حیف….
منبع: منتشر شده در صفحه اینستاگرام فرانک آرتا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





