سینماسینما، آرش عنایتی
هدف از این نوشتار اشاره به کاربرد غیر کلیشهای عنصری است که اغلب برای تخریب شخصیتها و یا به تصور نشان دادنِ سویهی تاریک کاراکترها در فیلمهای ایرانی استفاده میشود. لیکن در فیلم آتابای، به شکلی دیگر کارکرد یافته است. با این توضیح که نگارنده، سیگاری نیست-بنابراین نه قصد توجیه کشیدن و نه نسبت به آن سمپاتی دارم- آری سیگار! محال است سریال «کاراگاهان حقیقی» را دیده باشید و مجذوب نحوهی سیگار کشیدن متیو مک کانهی- به خصوص شکل و انتخاب انگشتانی که سیگار را با آن گرفته است- نشده باشید (یا فیلمهای همفری بوگارت) در این متن اما، سخن از نوع بازی حجازیفر با سیگار در مقام بازیگر نیست. سخن از نقشی است که سیگار در ارتباط با کاراکترها بازی میکند. یحیی که به تازگی زناش را از دست داده، برای کشیدن سیگار (سیگار کشیدن در مراسم ختم، تابو محسوب میشود) از جلسه ختم بیرون می زند و به همراه آتابای بر سر مقبرهی شمس میروند و در راه از خاطرات گذشتهشان حرف میزنند. اندکی پس از گِله کردن آتابای (آتابای برای تسلی دادن یحیی، از همان عباراتی استفاده میکند که سالها قبل، یحیی در مراسم ختم خواهرِ آتابای استفاده کرده بود). این تلافی کلامی کمک میکند تا این دو، به رابطهای عمیقتر برسند. به پیشنهاد یحیی، سیگار دیگری میکشند و البته این سیگار جدید را با سیگار قبلی روشن میکنند. در ادامه، زمانی که رابطهی عاطفی سیما و آتابای در حال شکلگیری است. سیما، از آتابای سیگار میخواهد- سیما: آنقدر با لذت سیگار میکشی که آدم هوس میکنه( نقل به مضمون)- آتابای همچنان که نشسته است سیگاراش را روی زمین میگذارد و دست در جیباش میکند تا سیگاری به سیما تعارف کند اما سیما، سیگارِ روشنِ آتابای را برمیدارد و همان را میکشد. چند سکانس بعد، زمانی که آتابای و پدرش بر سر قبر خواهر نشستهاند. آتابای که رابطهی خوبی با پدرش ندارد و برای گریز از احساسات، به بهانهی جاگذاشتن پاکت سیگارش بر میخیزد و به سمت ماشیناش میرود. پدرش از او میپرسد که «بهمن» میکشی؟ با تایید آتابای، او هم بلند میشود، چند قدمی برمیدارد و مقابل او میایستد. از پاکتِ سیگارش، سیگاری به آتابای میدهد. آتابای قصد دارد تا سیگار خودش را با فندک روشن کند که پدرش، کمی به سوی او خم میشود. بنابراین نخست سیگار پدر را روشن میکند. به عبارت بهتر، یخ رابطهی این دو( پدری که در کودکی فرزندش را کتک میزده؛ و فرزندی که تمام این سالها از پدر کینه داشته) به آتشِ سیگار آب میشود. آنگونه که از طریق نریشن (صدای ذهنی و درونی آتابای) میفهمیم که در این لحظات حتی میخواهد پدرش را به آغوش بکشد.
در هر سه سکانسی که ذکر شد، سیگار –این عامل کلیشهای برای نمایشِ بدطینتی و بدبختی در سینمای ایران- اِلمانی برای پیوند شخصیتها شده است. از تداوم دوستی میانِ یحیی و آتابای، شکلگیری رابطهی نزدیک و حتی شاید بتوان گفت اروتیک سیما و آتابای (حداقل در چارچوب مناسبات قابل بیان در سینمای ایران) و در ارتباط با پدر و پسر، نزدیکترین لحظه از فهم متقابل نسبت به هم، با نوع (برند) سیگار و خواستِ با حفظِ غرورِ هر یک در ایجاد ارتباط، همه و همه از طریق کاربرد نامتعارف این عنصر شکل گرفتهاند.
ظرافت ماجرا اما، در ارتباط با کاراکتر آیدین رخ میدهد. در سلسله نماهایی که آتابای قصد دارد با نشان دادن عکسهای دوران دانشجوییاش و ذکر داستان عشق از دست رفتهاش، رابطه صمیمانهتری با آیدین برقرار کند به آیدین، سیگار تعارف میکند. هوشمندی نیکی کریمی و حجازیفر، به عنوان نویسندگان فیلمنامه در همین نکته است که آیدین، سیگار را پس میزند. سیگار نمیکشد همچنان که نمیدانیم و نخواهیم فهمید که باز هم نزد داییاش (آتابای) خواهد ماند یا خیر. علاوه بر این، فیلم و فیلمنامه از این اتهام که عاملی در ترویج یا تبلیغ کشیدن سیگار هستند(به خصوص قبح آن برای جوانترها و استعمالاش نزد بزرگترها) رهیده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





