
سینماسینما، کیوان کثیریان:
وزیر ارشاد در دیدارش با مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر حرفهای مفیدی زدهاست که معمولا از یک وزیر ارشاد بعید است! یعنی ما عادت نداریم جز حرفهای کلی و بیمصرف بشنویم.
یکی اینکه: «در برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به برخی نکات ضروری است که شفافیت یکی از این نکات است.»
و واقعا یکی از نکاتی که این سالها به اعتبار جشنواره لطمه وارد کرده است همین نبود شفافیت و دوری از اتاق شیشهای است. این کاستی، اعتماد عمومی و البته اعتماد رسانهها به جشنواره را کم میکند.
تاکید بر اهمیت برگزاری جشنوارهای با حوزه اثرگذاری فراملی در سطح منطقه و جهان از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است. ایران با داشتن سینمایی معتبر و پرافتخار در سطح جهان، نیاز بسیار به یک جشنواره معتبر و اثرگذار نیز دارد که از مسیر فرهنگ به توسعه دیپلماسی عمومی نیز کمک کند.
ضرورت «تعامل حداکثری با رسانهها» از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است به ویژه آنجا که اطلاع رسانی شفاف را مانع بروز گمانهزنیها و شبهات و سوءتفاهمها میداند.
«تعامل حداکثری با رسانهها این حس را در آنها ایجاد میکند که ضلع مهم جشنواره هستند. رسانهها باید در متن باشند نه در حاشیه جشنواره. آنها باید احساس همراهی و همذاتپنداری با ما داشته باشند. ایجاد تعامل مناسب با رسانهها به احساس صداقت و امنیت در اطلاعرسانی اخبار منجر میشود.»
نگاه او به مدیریت هم جالب توجه است: «دوره مدیریتِ با فاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیکتر باشیم سوءتفاهمها کمتر میشود»
و مهم ترین نکته مورد اشاره وزیر اهمیت «نقد» است. نکتهای که همواره تمام مدیران این کشور را ناراحت و عصبانی میکند حتی اگر خلاف آن را وانمود کنند: «اصحاب رسانه و منتقدین باید این حس را داشته باشند که میتوانند به راحتی انتقاد کنند.»
سخنان وزیر محترم نسبت به اسلافش کاربردیتر و ریزبینانهتر است و نشان از آشنایی بیشتر او با حوزه تحت مسئولیتش دارد. اما جدای از این، نکته مهم، ارزیابی میزان توجه مدیران او به این سخنان است. اینکه این سخنان و توصیههای راهبردی، ویژه نشستها و جلسات است یا ضمانت اجرایی دارد و مدیران سینما آنها را جدی میگیرند و به کار میبندند؟ این مسئلهای است که باید روی آن مکث کرد. اینکه آیا کسی در مجموعه وزارت ارشاد حضور دارد که جاری شدن سیاستهای کلی مورد نظر وزیر را در زیرمجموعههای ارشاد پیگیری کند را نمیدانم. ولی امیدوارم طوری نشود که حرفهای وزیر را در حوزههای زیرمجموعهاش نشود ردیابی کرد.
یادم هست در سال ۹۲ آقای دکتر روحانی در اولین دیدارشان با هنرمندان و اهل فرهنگ، نکات کلیدی و هیجان انگیزی را مطرح کردند که هر جملهاش با تشویق شدید حاضران مواجه میشد. از جمله نکات بسیار قابل توجه، بحث نظارت بر آثار هنری و فرهنگی بود. آنقدر آن وعدهها جذاب و خواستنی بود که از فرط تشویق، صدای آقای رییس جمهور را به سختی میشد شنید. او حرفهایی را به زبان میآورد که مطالبه سالیان اهل فرهنگ بود. بلافاصله بیرون تالار، یکی از مدیران ارشد نظارتی را دیدم. گفتم؛ منظور آقای رییس جمهور شما بودیدها! پاسخم یک لبخند ساده و معنادار بود. حالا آن مدیر، دیگر در آن منصب نیست ولی روندی که آقای رییس جمهور در ردّ آن سخن میگفت نه تنها برچیده نشده بلکه استوارتر به راهش ادامه میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه سرگشاده یک کارگردان به وزیر ارشاد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





