سینماسینما، افشین اشراقی
جوانمرگی فیلمیست به کارگردانیِ جوئل شوماخر. که چندی پیش درگذشت. فیلم صحنهای دارد که درنگ بر صدایش میتواند آموزنده باشد برای فیلمسازانِ جوان (نگارنده هم البته جوان است و در حالِ یادگیریست در حوزهی صدا).
هیلاری (جولیا رابرتز) و ویکتور (کمبل اسکات) اولین بار در زیرزمینی با هم گفتوگو میکنند که کمابیش بزرگ است و خالی از اسباب و اثاثیه. دو نکته در خصوصِ صدای صحنهی پیشین به ذهن میرسد. اول اینکه بهطور طبیعی در چنین فضایی صدا میپیچد (reverb دارد). اما جز دو سه تا، باقیِ گفتوگوهای آندو، جوری شنیده میشود که انگار در مکانی هستند که آکوستیکِ مناسبی دارد. منظور فقط گفتوگوهاست، چون صدای قدمها میپیچد. مقایسه کنید قدمها و گفتوگوها را هنگامِ خروجشان از زیرزمین. دیگر اینکه دیالوگهایشان پرسپکتیو ندارد، حتی در نماهای لانگ، و از نزدیک شنیده میشود؛ بهجز چند دیالوگِ آغازینِ ویکتور، بهخصوص زمانی که هنوز او را ندیدهایم. که با در نظر گرفتنِ اندازهی زیرزمین تقریباً از دور شنیده میشود.
بعید به نظر میرسد که صدای صحنهی اولین دیدارشان با میکروفونِ یقهایِ بیسیم (هاش.اف) ضبط شده باشد. چون این نوع میکروفونها هم نمیتوانند صدا را عاری از پیچش ضبط کنند و در ضمن، با دقت در لیپسینکها میشود فهمید که دستکم شماری از دیالوگها دوبله (ADR) شدهاند.
مواردی که گفته شد هیچکدامشان ضعف محسوب نمیشود. هدف از گفتنشان، ذکرِ این نکتهی مهم است: قبل یا بعد از ضبط تصمیم گرفته شده که صدای صحنهی مزبور، از نزدیک ضبط شود، بهصورتِ یکدست. به این معنی: با باز و بستهشدنِ اندازهی نماها تغییرِ محسوسی در دور و نزدیکیِ صدا ایجاد نشود. بارزترین مثال لحظهایست که از نمای بستهی ویکتور قطع میشود به نمایی لانگ که هر دو شخصیت در قاباند. ویکتور در هر دو نما در حالِ صحبتکردن است اما صدایش بیتغییر میمانَد. البته تغییر در دور و نزدیکیِ صدا با عوضشدنِ اندازهی قاب امری مرسوم است و اگر بهجا استفاده شود اشکالی ندارد. برای نمونه، میشود از نمای لانگ و با صدایی که به نسبت از دور شنیده میشود، رفت به نمایی بستهتر با صدایی نزدیکتر. در رویکردیِ تجربهگرا و یا گزینشی زیباییشناسانه عکساش را هم میتوان به کار برد. نمای لانگ صدایش نزدیک باشد و وقتی میرویم به کلوز، صدا دور شود.
اشاره شد که شرایطِ محلِ فیلمبرداری و نوعِ دکوپاژ اینطور حکم میکرده که صدا پیچش داشته باشد و در نماهای باز پرسپکتیو. اما سازندگان تصمیم گرفتهاند که چنین نباشد. به بیانِ دیگر اتکا نکردهاند به صدای «طبیعیِ» سرِ صحنه. تا گرما ببخشند و حسی خصوصی بدهند به گفتوگوهای هیلاری و ویکتور.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در پنجاهمین دوره اسکار فرانسه؛ جولیا رابرتز سزار افتخاری میگیرد
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- با وجود نقدهای منفی منتقدان؛ گیشه جهان در تسخیر دواین جانسون/ فیلم جورج کلونی با فاصله دوم شد
- برای دریافت و اهدای جایزه؛ حضور ویژه وایولا دیویس و جولیا رابرتز در جشنواره کن
- جولیا رابرتز و شان پن در سریال «شعلهور»/ رسوایی سیاسی و فروپاشی یک ازدواج
- دیدار با صدابردار پیشکسوت سینمای ایران/ همسر اصغر شاهوردی: او همه زندگی من است
- المپیا دوکاکیس، بازیگر برنده اسکار، درگذشت
- جولیا رابرتز و دنزل واشنگتن در «دنیا را پشت سر بگذار» همبازی شدند
- برشهای کوتاه/ چالش ستارههای هالیوودی؛ پاسخ به عجیبترین سوالات
- واتر گیت مدرن با شان پن و جولیا رابرتز میآید
- چرا جولیا رابرتز «بازی تاج و تخت» را ندید؟
- از جولیا رابرتز تا ناتالی پورتمن/ نگاهی به جاماندههای بزرگ از جوایز گلدن گلوب
- جولیا رابرتز بار دیگر جدایی خانوادهها در مرز مکزیک را محکوم کرد
- جولیا رابرتز تهیهکننده و بازیگر «زنبور کوچک» آمازون شد
- همکاری جولیا رابرتز و بازیگر «منچستر کنار دریا» در یک درام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





