سینماسینما، محمد حقیقت
اگرچه برخی از کشورها برای معرفی نماینده خود به آکادمی اسکار منتظر به پایان رسیدن جشنواره ونیز در ششم سپتامبر خواهند بود، اما تعدادی از آنها مثل جمهوری چک، سوییس، ترکیه و غیره فیلم های خود را پیشنهاد داده اند.
درباره سینمای ایران گویا گزینه ها محدود به سه فیلم «زن و بچه» از سعید روستایی، «پیرپسر» ساخته اوکتای براهنی و «غریزه» ساخته سیاوش اسعدی است. برای یادآوری؛ سینمای ایران اولین بار با فیلم «بچه های آسمان» اثر مجید مجیدی تا مرحله پنج نامزد نهایی اسکار پیش رفت و خود کارگردان هم به مراسم اسکار دعوت شد. بعد از آن، اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» در ۲۰۱۲ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت دو جایزه اسکار شد. امسال گویا وظیفه گزینش فیلم برای معرفی به اسکار، به جای بنیاد فارابی، به عهده خانه سینما گذاشته شده است. این فیلم ها البته بایستی هم در ایران به نمایش عمومی درآمده باشند و هم بهتر است در جشنواره های شناخته شده خارجی موفقیت های قابل توجهی کسب کرده باشند.
برای سه فیلم یاد شده، طبیعتا سعید روستایی کارگردان شناخته شده تری است و فیلم «زن و بچه» هم در مسابقه کن شرکت کرده بود. لذا برمبنای حساب و کتاب کمیته انتخاب ایرانی، آنها نظرشان به سوی او خواهد رفت، اما با اینکه شخصا از دو فیلم قبلی سعید روستایی، «متری شش و نیم» و «برادران لیلا» بسیار خوشم آمده بود و وی را استعداد خوبی در سینمای امروز ایران می دانم، برای انتخاب فیلمی برای معرفی به اسکار به «پیرپسر» که از زاویه های گوناگون بر دو فیلم دیگر برتری دارد، را برمی گزینم. گرچه با توجه به فیلم های مهم و درخشانی که در مسابقه کن دیده بودیم، بسیاری از آنها شانس بسیار بیشتری خواهند داشت که تا مرحله ۵ نامزد نهایی پیش بروند، و در ضمن باید منتظر دیدن فیلمهای جشنواره ونیز هم باشیم. جدا از این موضوع، سال گذشته فیلم ایرانی «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف از سوی آلمان به آکادمی اسکار معرفی شده بود و تا مرحله پنج نامزد نهایی هم پیش رفت. امسال هم بر مبنای شنیده ها، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی و برنده نخل طلا را از سوی یک کشور اروپایی به اسکار معرفی کنند، که در این صورت حداقلش این است که این فیلم تا مرحله پنج کاندیدای نهایی به راحتی پیش خواهد رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





