سینماسینما، محمد شریعت پناه
فیلم «درب» در واپسین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در کاخ جشنواره به نمایش درآمد. «درب» چهارمین ساخته هادی محقق، زیباییهای طبیعت ایران کهن در کنار شکوه و عظمت رفتار انسانی را به نمایش میگذارد و شوق زیستن را در مخاطب متبلور میسازد. این فیلم که دیپلم افتخار هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد، از صفات و ویژگیهای متمایز انسانی سخن میگوید که این روزها کمرنگ شده و خلاء آن به شدت در جامعه احساس میشود. «درب» درباره ممارست و تکاپوی انسان معاصر برای زیست شرافتمندانه و سالم است. امرار معاش با حفظ کرامت انسانی، رعایت انصاف و قانع بودن در اوج نیازمندی، کمک به انسانهای گرفتار بدون چشمداشت، روستاهای خالی از سکنه، وظیفهشناسی و خدمت در مواجهه با مردم، مساعدت بدون تظاهر و ریاکاری، امانتداری تا واپسین لحظات زندگی، نوعدوستی و از خود گذشتگی و… را روایت میکند.
فیلم به لحاظ ساختاری و فنی به ویژه سبک فیلمبرداری تداعیکننده سینمای زنده یاد عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث است و مستندگونه ساخته شده است. با زبانی سینمایی و عاری از شعارزدگی وظایف انسانها در برابر یکدیگر را بازخوانی میکند. شیوههای متداول کمک به انسانهای تهیدست که این روزها در رسانههای رسمی رایج شده را به نقد میکشد و فرهنگ و آداب و رسوم راستین زیست ایرانی را به تصویر میکشد. قطع برق خانه مردی معلول در نقطه ای دورافتاده در اطراف شهر سوق استان کهگیلویه و بویراحمد که با مشقت روزگار میگذراند، دستمایهای میشود برای کارگردان تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند و پیامهایش را با مدیوم سینما ارائه کند. حضور فیلم «درب» در جشنواره فیلم فجر از امتیازات جشنواره محسوب میشود، البته از انتقادهای جدی که به جشنواره چهلم وارد است نمیکاهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- جشنواره آرژانتینی به «درنو» جایزه داد
- فیلم سینمایی «دِرنو» به مراکش میرود
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





