سینماسینما، حسین سلطانمحمدی:
در میان فضای رسانهای و سیاسی و مجازی، حکم نهایی این است که تلویزیون ایران را کسی نگاه نمیکند و همین عدم اقبال از برنامههای آن، موجب شده تا مردم به فضای مجازی بعضا بیگانه یا شبکههای ماهوارهای متوسل شوند. خب، اگر این گونه است، چه کار داریم که تلویزیون از جشنواره فیلم فجر یا در مقیاس بزرگتر، از سینمای ایران، چه میگوید. چه کار داریم که چند برنامه پخش خواهد شد از شبکه ۲ و ۳ و ۴ و شما و خبر؟ کسی که برای آن تره هم خرد نمیکند، پس چه جای اعتراض و ناراحتی؟
از طرف دیگری، کسی در قاموس عمومی تماشاگران ایرانی، برای نقد جدی منتقدان داخلی و خارجی نسبت به فیلمهای ایرانی در همه نمونهها حتی هنر و تجربه، هم تره خرد نمیکند که اگر میکردند، فیلمهای بظاهر مبتذل نباید فروش بالایی در اکران عمومی میداشتند، پس چه جای نگرانی که همه میآیند در چند برنامه تلویزیونی و فیلمهای جشنواره را نقد میکنند و این به ضرر سینماست؟ مگر نقد نویسندگان ما به طور عام، بدون تفکیک منتقد سرشناس یا درجه دوم، برای اکران و توفیق تجاری فیلمها اثرگذار است که حالا نگرانیم همه در این برنامهها فیلم نقد میکنند و البته «منتقدان سرشناس راضی نمیشوند که در این برنامهها بیایند و بناچار منتقدان درجه دو میآیند که به ضرر است»؟ چه ضرری؟
به علی معلم سالهای دور که دسترسی نداریم – روحش شاد؛ از جیرانی هم راضی نبودیم و گبرلو هم محافظهکار بود و استثنای رخشان بنی اعتماد، برایش حسن سابقه شد(! )، افخمی و فراستی هم که پدر سینما را درآوردند، پس چه کسی را بیاورند تا بعضی دوستان راضی شوند؟ مهران مدیری اگر برره و پاورچین و امثال آن را بسازد و انتقادهای صریح به جامعه و روابط آن داشته باشد مقبول است، به دورهمی بیاید و اصطلاحا بر روی مبل برنامهاش، نماد صندلی داغ در ورژن خانوادگی و جویای عاشق شدن راه بیندازد، مقبول است و حرفهای در لفافه یا صریح نسبت به روند فعالیتی سیاسیون جامعه یا مردم عادی بگوید، مقبول است؛ اما برای اجرای «هفت» مردود است؟ چرا؟ مگر تلویزیون ایران را کسی نگاه میکند؟ اتفاقا مهران مدیری که باعث میشود مردم پای این برنامه بنشینند و کمی به سینمای ایران و آثار متفاوت از آثار تجاری روی اکران توجه کنند و آنها را بشناسند. این که حسن تلویزیون برای سینمای ایران خواهد بود. گبرلو و مدقق و عنقا و نبوی هم برنامههای خود را ادامه میدهند، پس دعوا برای چیست؟ چه کار دارید «هفت» چگونه تولید میشود؟ منتقدان سرشناسی که بزعم بعضی همکاران رسانهای، راضی نمیشوند به اینجا بیایند، به برنامههای دیگر ببرید! بگذارید همان درجه دوها بیایند به هفت و اصطلاحا ضرر بزنند به سینمای ایران.
اتفاقا تجربه مصاحبه رییسجمهوری با رضا رشیدپور نشان داد، چگونه با این چهرههای عام اجراهای تلویزیونی برخورد کنیم. وقتی برای هفت، علاوه بر سیاستگزاران تلویزیون، در سازمان سینمایی، در رسانهها و در خیلی حوزهها، مدعی وجود دارد، گماردن مهران مدیری در این مسئولیت، تا اندازهای مقبول است و صددرصد قابل نفی نیست. هم به اندازه حاشیه تولید میشود تا بحث کنیم و هم به اندازه مردم به سینما و جشنواره توجه میکنند.
ما که دنبال بهانه هستیم سینما و خودمان را طرح کنیم، باید به ابزارهای متفاوت متوسل شویم شاید جواب دهد. مگر اینکه بخواهیم پشت همان شعار بیپشتوانه قایم شویم که تلویزیون ایران را کسی نمیبیند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»