برای سومین سال پیاپی، جشنواره را در سینمای انتخابی خودم میگذرانم و دومین سال است که در سینما افریقا فیلم میبینم. تلاش خواهم کرد باز هم به روال هرسال درباره هر فیلم چند سطری بنویسم که شامل یکی دو نکته باشد. امروز نخستین روز جشنواره برای من با دو فیلم “سوءتفاهم” و “شعله ور” آغاز شد.
**
کوتاه درباره “سوءتفاهم”
“سوء تفاهم” فیلمی به شدت سطحی و بیجهت پیچیدهنماست. تعبیر دم دستی فیلمساز از مفاهیم عمیق توی ذوق میزند و ظاهرا قرار بوده براساس کپشن ابتدایی که سخنی است از یک فیلسوف معاصر، فیلمی ببینیم درباره پیچیدگیهای واقعیت و تعبیر ما از واقعیت و چیستی واقعیت و عدم قطعیت. تعابیری که برای متصل شدن به چنین فیلمی به شدت مضحک به نظر میرسد. فیلمساز آنقدر در بازنماییِ سینماییِ چنین تعابیری در سطح حرکت میکند و ناموفق است که نتیجه کار فیلمی میشود که قرار است معمایی باشد و ما را در پیچاپیچ قصهاش دائما غافلگیر کند و آن وسطها کمی طنزآلود هم باشد ولی در کمال ناکامی به تمامی، موجب اتلاف وقت میشود. بازیگران به جز پژمان جمشیدی ضعیف ترین نقشآفرینیهایشان را تجربه کردهاند. اولین فیلم از فهرست قابل پیشبینی گافهای هیات انتخاب امسال.
۱ ستاره از ۵
کوتاه درباره “شعلهور”
کاش میشد فیلم اخیر نعمتالله را ندید. اینهمه فاصله میان این فیلم و آثار پیشین او باورکردنی نیست. ور رفتن بیفایده با یک موقعیت ساده بیآنکه چیز تازهای از میان آن بشود بیرون کشید و بیآنکه قصه، سویه جالبی داشته باشد و بیآنکه شخصیتها اندکی جذاب باشند و بشود به آنها نزدیک شد و درکشان کرد. دریغ از یک لحظه حسبرانگیز و یک رابطه بهدردبخور.
خبری از ظرافتهای شیرینِ نوشتههای نعمتالله و مقدم دوست نیست، اجرا هم ویژگی خاصی ندارد و موقعیت نمایشی طراحی شده هم بیش از اندازه کسالتبار است و نمیتواند مخاطب را درگیر کند.
طبیعتا “شعلهور” ضعیفترین فیلم حمید نعمتالله است. او شاید از معدود کارگردانان سینمای ماست که خلاقانه فیلم میسازد و سراسر کارنامه اش با فیلمهای خوب پر شده. ولی “شعلهور” یکدستی این کارنامه را مخدوش میکند.
۱.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
حمید نعمت الله کارگردانی درجه یک است اشتباه نکنید
حرفتون دربارهذفیلم شعله ور درسته. با اینکه رگ خواب رو فیلم خوبی نمیدونم و آرایش غلیظ رو هم فیلم چندان خوبی نمیدونم ولی هر دو اینها به نظرم بحث برانگیز و جالب توجه بودند. ده صفحه درباره رگ خواب و ساختار روایی اش سیاه کردم ولی درباره شعله ور آدم واقعا نمیدونه چی بنویسه. واقعا به قول شما “رفتن بیفایده با یک موقعیت ساده”. پس بنظرم چندان اشتباه نکردم اگه به نظر من هم اینطور رسید که شعله ور ضعیفترین فیلم نعمت الله است