سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«ابر بارانش گرفته» به سبک و سیاق دیگر فیلم های مجید برزگر ساخته شده است. فیلمی با ریتمی کند و کش آمده که دیر آغاز می شود و در اوج به پایان می رسد.
فیلم ایده مرکزی جالبی دارد. روش برخورد سارا با بیماران رو به مرگش انتخاب جسورانه ای است. زن، به کاری که انجام می دهد باور دارد و خود را فرشته نگهبان بیمارانش می داند اما پس از سفری که برای پرستاری از یک پیرمرد مرگ مغزی به او محول میشود دیدگاه او نسبت به پدیده ی مرگ و اتانازی بیماران تغییر می کند.
شاید بهتر آن بود که برزگر با حذف بسیاری از حواشی و مقدمه ها یک راست به سراغ موضوع اصلی فیلمش می رفت. به زعم نگارنده، صحنه هایی چون شام خوردن زن و شوهر یا اصلاً مکالمات آن دو هیچ کمکی به فیلم نمی کند. حتا صحنه های گردهمایی پرستاران در غذاخوری بیمارستان نیز زائد و قابل حذف به نظر می رسند. شاید بهتر آن بود که رویکرد روان کاوانه و تا حدودی توصیف گر فیلم در ابتدا خیلی زودتر جای خود را به اتفاق و حادثه می دادند و موقعیت های دراماتیک بسیار زودتر از آنچه می بینیم به قصه تبدیل می شدند. در آن صورت، فیلم به ضرباهنگ درست تری دست می یافت و می توانست تعلیق هایش را در جای مناسب قرار دهد.
«ابر بارانش گرفته» همچون «پرویز» فیلمی شخصیت محور است و طبعاً درونیات آدم های قصه می توانند دلالتگر علل انتخابها، رفتارها و انگیزه هایشان باشند؛ به همین جهت روابط شخصیت اصلی فیلم – سارا- با دیگر شخصیت ها مهم و پیش برنده است. از به جاترین و درست ترین روابط فیلم می توان به رابطه سارا با آریا (نوه شخص رو به موت) اشاره کرد. این رابطه واقعاً درآمده و می تواند بخش هایی از هر دو کاراکتر را تعریف کرده و به تکامل برساند.
نهنگ صورتی که دیدن آن به نحوی رویای همیشگی پدربزرگ بوده و از نگاهی دیگر عامل فرو رفتن او به اغما، یک انتخاب هوشمندانه است و نوعی زنجیره ی ارتباطی میان سارا با پیرمرد. فیلمساز از اشیا در فیلم خود به درستی بهره می گیرد؛ درواقع اشیا رابط دنیای زندگان و مردگان اند و برخی صحنهها اگرچه تاحدودی با بافت رئالیستی فیلم در تضاد به نظر می رسند اما درنهایت موتور محرکی هستند برای ادراکِ بهتر درام از سوی مخاطب.
پیرنگ «ابر بارانش گرفته» بی تردید می توانست پیچیدگی های بیشتری داشته باشد یا دست کم داستان های فرعی مهمی فیلم را از یکنواختی و بی داستانی اش نجات دهند. در شرایط فعلی اما، «ابر بارانش گرفته» سر و گردنی پایین تر از ساخته های قبلی مجید برزگر خصوصاً «پرویز» قرار می گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
- واکنش فرشته طائرپور به عدم حضور عوامل فیلم روز صفر در اختتامیه
- گزارش مردم گریز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





