سینماسینما، زهرا مشتاق
شوکه نشوید و به تماشای خود بنشینیم. به نظر من منتقدینی که در شناسنامه، گونه فیلم را درام، عاشقانه و کمدی معرفی کرده اند، می توانند در نگاه خود تجدید نظر کنند. چون Das perfekte Geheimnis یک اجتماعی محض است که بیش از آنکه شما را بخنداند، دچار نگرانی و دلشوره می کند. جاهایی که دچار خنده می شوید، محض کاستن از دلواپسی بسیار است. «راز کامل» زندگی چند زوج است که با گوشی های موبایل خود وارد یک بازی ساده می شوند. البته فکر می کنند که یک بازی ساده انتخاب کرده اند. بازی خیلی سریع آنها را وارد پیچ های خطرناکی می کند که دیگر گریزی از آن نیست. مثل جاده ای پر برف که دیگر راهی برای برگشت از آن وجود ندارد. چون بهمنی سنگین همه چیز را نابود کرده است. «راز کامل» زندگی های پنهان و موازی آدم هاست که به شکل بی رحمانه ای از ما، انسان هایی دروغگو و اهل تمارض ساخته است. آدم هایی که خود را به «کوچه علی چپ» می زنیم و فکر می کنیم سرمان تا ابد می تواند زیر برف بماند. اما هیچ برفی تا ابد سرد و یخ زده نمی ماند. و داستان های پنهان کارانه به بدترین شکل ممکن برملا می شود تا آدم ها بدانند تنها با صداقت است که می شود کنار هم ادامه داد. و مگر غیر از این است و اساسا مگر اجبار است که با خیانت کنار هم بمانیم. زندگی هایی انباشته از خیانت های ریز و درشت که نشانه ای است از سوی تاریک آدم هایی که حتی نور یک موبایل می تواند ور سیاه را به رخ بکشاند و به یادمان بیاورد دروغ هایمان تا چه اندازه می تواند حقارت بار باشد.
پیشنهاد غیر مستقیم این فیلم آلمانی چنین است: یا بروید یا با صداقت بمانید. مسیری غیر از این وجود ندارد. این توصیه اکید کارگردان فیلم، Bora Dağtekin است. فیلمی از سینمای آلمان محصول سال ۲۰۱۹ و بازی های روان بازیگرانش.
Elyas M’ Borek, Florian David Fitz, Jella Haase, Karoline Herfurth نوشتن نام بازیگران برای آشنا شدن گوشمان با نام بازیگران آلمانی است. چون گوش های ما بیش از هر چیز با اسامی کارگردان ها و هنرپیشه های آمریکایی آشنا است. و بیش از همه راجع به آنها می دانیم. اما فیلم هایی هست که داستان های جهانی دارد و در هر کجای دنیا می تواند اتفاق بیفتد. گرچه بازخورد هر پیشامدی، بستگی تام به جهان بینی، اعتقادات و باورها، فرهنگ و خرده فرهنگ ها و البته نگاه و عقاید شخصی آدم ها دارد. «راز کامل» فیلم قابل تاملی است چون شوخی شوخی شما را کاملا جدی به دام می اندازد و شما گرفتار در تور، ناچار به اعتراف خیانت های بزرگ و کوچک خود می شوید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در غیاب فیلمهای پرفروش و رویدادهای ورزشی؛ کاهش فروش سینماهای آلمان در برابر تثبیت فروش در اروپای سال ۲۰۲۴
- ولفگانگ بکر درگذشت
- درخشش «ضدسیستم» در اسکار آلمانی/ بازیگر یازده سالهای که رقبا را از میدان به در کرد
- مراسم اسکار سینمای آلمان به صورت آنلاین برگزار میشود
- آهنگ جدیدِ سَم/ نگاهی به فیلم «انتقال»
- «تنهایی یک دونده سینما»/ نگاهی به یک فیلم واقعی نه آدامس نه چیزبرگر!
- معرفی سه فیلم آلمانی که در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در میآیند
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





