با آنکه جوان بود هیچگاه نشانی از شور و شوق کاذب جوانی را نداشت. با آنکه صمیمی بود هیچگاه حرمت افراد را از بین نمیبرد. هیچگاه با او به غیر از چند برخورد کوتاه و مختصر در حاشیهی برخی از مراسمهای سینمایی (که اصولا حضور کمرنگ من موجب میشد بیشتر دوستانم را سالی چند بار بیشتر نبینم) برخورد دیگری نداشتم. در همان لحظات کوتاه نسلی از بچههای خبرنگار و پیگیر سینما را نمایندگی میکرد که آمده بودند که بمانند و ساختار کهنه فضای خبری را بشکنند. برای همین همیشه در میان دوستانش آنقدر محفل گرم و دلنشینی را پیرامون سینما ترتیب میدادند که برای من که آدم گوشه گیری هستم دلنشین و دوست داشتنی بود.
نوشتن از نسل خودمان و نسلهای بعد با همه جوانیمان سخت است و سختتر آنکه بخواهیم از شرایطی بنویسیم که هنوز برای آن آماده نشدهایم. ما هنوز آنقدر بزرگ نشدیم که اینقدر زود بخواهیم به نبود یکدیگر عادت کنیم. علی وزینی با آن صورت کشیده و دلنشین و آرام آنقدر بی موقع و بی هوا رفت که وقتی خبر فوتش در فضای مجازی پخش شد احساس کردم یک شوخی است. میخواستم شوخی باشد تا باور نکنم اینطور رسیدن به وقت موعود را. وقتی سال گذشته و در میانه مرداد خبر رفتن پویان امیری را شنیدم پس از تلخی هضم این اتفاق این وعده را به نهاد زود باورم دادم که شاید آدرس بهشت دست هم نسلان خودم باشد اما اینقدر عفریت مرگ را به خودمان نزدیک نمیدیدم.
چه میتوان نوشت از غم رفتن جوانی پر انرژی که مثل تمام هم نسلانش شوق پریدن یک لحظه تاب در قفس ماندن را ازشان سلب میکند. علی وزینی اگر چه رفته است اما دوستان و رفقایش که سالی دست کم یکبار در جشنواره فیلم فجر میبینمشان هستند و این تلنگر را به فضای رسانهای کشور میزنند که نوبت قد کشیدن بچه مدرسههایی که یک شبه بزرگ شدند فرا رسیده ….
این چند خط مرثیهای است برای خودمان. برای نداشتن نازنینهایی که به وقت بودن آنقدر آرام و ساکت و متین در گوشهای نظارهمان میکنند که تا همیشه نگاه پر مهرشان را در خاطرت نگه میداری …. مثل رفیق و همکار و عزیزمان علی وزینی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- به روایت یک شاهد عینی(۷)/ نگاهی به «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»
- به روایت یک شاهد عینی(۶)/ نگاهی به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»
- به روایت یک شاهد عینی (۵)/ نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





