سینماسینما، سیدمحمد حسینی
اگر کسی با ظرافت و دقت و نگاه منصفانه، سینمای بعد از انقلاب ۵۷ را ارزبابی کرده باشد، نمیتواند از نام سید محمد بهشتی که برای پاسداشت سینما کوشید، سرسری عبور کند! تفکری که بعد از سکون و بنبستی که پیش از آن داشتیم، سبب تحول و گشایش شد. او برای حراست از اصل سینما، و فشاری که جریانات دیگر انقلابی، برای حذف سینما داشتند، ناگزیر به کنار گذاشتن موقتیِ موقعیتهایی که یادآور فیلمفارسی بودند، شده بود. سینمایی که در آن سالها، مترادف با ابتذال و کاباره و عرق و ورق بود، در سالهای ۶۲ آغاز و آنقدر درست طراحی شده بود که تا دهه هشتاد به یک موقعیت هنری، فرهنگساز و اندیشهورز، تبدیل شده است.
یک لحظه تصور کنید اگر نگرش خردورزانه و به دور از هیجان و هیاهو در مدیریت آن زمان نبود، ما دارای سینما و این همه افتخار و احترام و فرهنگسازی که سینمای ایران ایجاد کرده نبودیم. اگر در آن تنگناهای اجتماعی و سیاسی و جنگ، مهندس بهشتی نبود و سکانداری سینما بر عهده مدیریت قبلی یعنی معاونتِ سینماییِ از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بود، هیچ چیزی از سینما باقی نمانده بود، یعنی نه سالن سینما داشتیم، نه تولید سینمایی و نه آدمهای سینمایی! به همین راحتی جریان هنری ما مخدوش و نیست شده بود… تصورش هم ترسناک و تلخ خواهد بود. اما…
حتما بعد از این گذار تاریخی، میتوانیم در یک میز آرام، بدون تنش، بی حب و بغض، به گفتگو بنشینیم تا نتایج آن تصمیمات را آگاهانه در ابعاد گسترده آن، به نقد و بررسی بنشینیم؛ که مقصریابی و متلکپرانی و پروندۀ یازده ساله را با آن همه فیلم درخشان و پیشرفت فنی و فرهنگی که داشتیم؛ در یک خط مختومه اعلام کنیم و تکلیفش را با یک دو جمله تعیین کنیم؛ نشان از توسعه نیافتگی و نبود فرهنگ نقد در جامعه حتی در جماعت مدعیان روشنفکری است! فرهنگ صفر و صدی ما را به پیشرفت نمیرساند. اگر سینمای دهه شصت را به درستی ارزیابی نکنیم، سینمای امروز را از دست خواهیم داد که دادهایم و چیزی باقی نمانده است و طراحی مشخص برای سینمای فردا نخواهیم داشت…
البته نیک میدانیم؛ همیشه اینگونه نیست که ارزیابیها معطوف به نتیجه باشد، باید در بستر زمان و مکان و آن شرایط بحرانی، نگرشها را نگریست.
فریدون جیرانی در پایان یک مقاله خود که در کتاب فیلمفارسی به چاپ رسیده، مینویسد: سینمای ایران که پس از انقلاب به همت روشنفکران مسلمان و نسل جوان شکل گرفت، سینمایی است سالم، منزه و متفاوت از سینمای گذشته.
و چرا در این سالها از آن سینمای سالم و منزه، عطری به مشام نمیرسد؟! اگر در اوایل انقلاب ۵۷ و تنگناها و جنگ، چنین تصمیمی که منجر به کنار گذاشتن عدهای، به بهانه حیات سینما گرفته شد، اکنون دیگر فقط با گشایش و تصمیمات ایجابی به حیات سینما و گذر از بن بست، منجر خواهد شد… مدیر سینمایی جدید، باید بداند، نماینده سینماست و تصمیمات شورای سیاستگذاری ها در جهت تقویت سینما و تکریم سینماگران باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- پایان ابهام انگیز یا پریشانی بی سرانجام/ نگاهی به فیلم «دوزیست»
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





