سینماسینما، زهرا مشتاق
محمد خزاعی مدیر جنجال برانگیزی است. او در همین زمان کوتاه سه عملکرد قابل تامل داشته است. نخست انتخاب اعضای هیات امناء فارابی که با مخالفت جدی اغلب سینماگران رو به رو شد و البته از سوی شخص ایشان بدون پاسخ ماند.
مشت نمونه خروار است. اگر در یکی از مهم ترین نهادهای تصمیم گیرنده فرهنگی چون بنیاد سینمائی فارابی افرادی تا این اندازه نامرتبط سکان امور را به دست می گیرند؛ قدر مسلم در دیگر وزارتخانه ها نیز باید چنین رویکردی به کرسی نشسته باشد. کماکان اینکه فهرست برخی مسئولین بسیاری از کنشگران و اندیشمندان حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی را حیرت زده کرد. حیرتی که دامان سینما را گرفت و سینمای ایران را نیز بی بهره نگذاشت واقعیت این است که چنین تصمیمی تنها از یک منظر می تواند قابل پذیرش باشد. ایجاد تغییرات اساسی در مسائل فرهنگی و بخصوص سینمای ایران. معنایش این است که شخص رئیس سازمان سینمائی که البته نماینده بخشی از تفکر حاکم شده در کشور است؛ تشخیص داده که وضعیت سینما نه به دست صاحبان سینما، که در دست افراد دیگری که به جای سابقه فرهنگی، هنری یا سینمائی، عقبه های سیاسی دارند می بایست سیاست گذاری شود و درست در همین نقطه است که اسف بار بودن چنین تصمیمی آشکار می شود و برآیند آن انتخاب مدیری است که مورد پذیرش جامعه سینمایی نیست. نکته مهم دیگر در چنین تصمیمی، تک صدایی بودن و نشنیده شدن خواست سینماگران در انتخاب مدیر فرهنگی با پیشینه مرتبط است. حال سوال اینجاست که آیا رئیس سازمان سینمائی با انتخاب چنین ترکیبی برای هیات امناء فارابی، از همین الان برای آینده حرفه ای خود در دو مسیر سیاست و فرهنگ دورخیز نکرده است؟ هم چنان که شهرداری تهران و یا برخی مناصب دیگر سکوی پرشی برای برخی افراد بوده است؟
از سوی دیگر واکنش محمد خزاعی در ایران مال، به نوعی اعمال دادرسی برای فیلمسازانی است که کمتر به طور جدی دیده یا شنیده شده اند. چرا که به نظر می رسد سیاست غالب، کسانی را که فیلم های بلند سینمائی می سازند، بیشتر به رسمیت می شناسد تا کارگردان هایی که فیلم های کوتاه یا مستند درست می کنند. در حالی که بسیاری از فیلمسازان از دنیای فیلم کوتاه و مستند، وارد سینمای بلند شده اند و البته که ساخت فیلم کوتاه و مستند نیز خود گونه ای مستقل و حرفه ای محسوب می شود. اما قهر محمد خزاعی از ایران مال، اگر نتیجه اش توجه ویژه آن چنان که در شان این گونه سینمایی است باشد، می تواند نوید خوشایندی برای این گروه باشد.
و البته آخرین تصمیم جنجالی ادغام دو جشنواره فجر و ملی است که موجب شگفتی دوباره اهل سینما شد. آنهم درست زمانی که جشنواره جهانی فجر موفق به صعود به رتبه الف و جشنواره های درجه یک شده است، چنین تصمیمی جز به سقوط دوباره و از دست دادن این جایگاه جهانی هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت و بدتر از همه آنکه از دست رفتن مقام الف، معنایش جایگزینی اسرائیل به جای ایران است و نکته قابل ذکر دیگر این است که یکی از اتفاق های خوب و مهم این جداسازی، دیده شدن فیلم ها و مهمانان جشنواره جهانی است. به یاد بیاورید طی دوره های گذشته، بخصوص برای منتقدین و فیلمسازان تا چه اندازه امکان دیدن فیلم های خارجی میسر می شد؟ در روزهای شلوغ جشنواره و برنامه به هم فشرده سانس ها و نشست های نقد و بررسی فیلم های ایرانی فرصتی جهت تماشای فیلم های خارجی در بخش مهمان و بین الملل فراهم نمیشد و یا مخاطب را ناچار به انتخاب می کرد. حتی اگر بپذیریم که اساسا در حوزه فرهنگ با محدودیت شدیدی در بخش بودجه رو به رو هستیم، اما می توان با توجه به دستاوردهای مفید جشنواره جهانی، نسبت به جلوگیری از انحلال یا ادغام آن تجدید نظر کرد و به تعبیری نگاه زعمای قوم را نیز مدنظر داشت.
گرچه بسیاری از اهالی سینما نسبت به ایجاد تغییراتی در جهت کمک واقعی به هنرمندان و دیده شدن آثارشان دست از امید شسته اند، اما اشراف محمد خزاعی به مقوله سینما در ایران و نزدیکی به جریان های مختلف سینمایی می تواند پتانسیلی بی اندازه مهم در اجابت خواسته های معقول آنها و به دست آوردن موقعیتی ممتاز باشد. گرچه تاکنون ریاست سازمان سینمایی نشان داده به صاحبان قدرت در سطوح و نهادهای مختلف بیشتر علاقهمند است تا نگاه و نظر همکاران سینمائی خود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟