سینماسینما، نغمه خدابخش
«ابلق» فیلم خوش ساختی است فیلمی از کارگردانی که آثار قبلی او لوکیشنهای متنوع و متعددی دارد اما ابلق فیلمی است تک لوکیشن که نرگس آبیار مهارتش را در فیلمی چنین محدود به لحاظ فضاسازی به رخ میکشد.
ابلق فیلمی داستانگوست که به خوبی به شخصیتهایش پرداخته و ذره ای به لحاظ ساختار و چیدمان عناصر و بازیهای باورپذیر کم ندارد تبحر کارگردان در تمامی آثارش راه یافتن به درون کاراکترهایش و ریز شدن در بعد شخصیتی آنها و کاویدن احساس آنهاست در آثار پیشینش چون «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» یک واقعه تاریخی و مقطعی از زمان را به نمایش میگذارد و از این طریق اطلاعاتی در مورد آن اتفاق داده و یا آن واقعه را به مخاطب یادآوری میکند اما فراموش نمیکند که از کل به جز برسد و بی پروا به شخصیتهایش نزدیک میشود آبیار در روند فیلمسازی خود ثابت کرده حرفی برای گفتن دارد مثل ثبت کردن زجر و رنج مادران چشم انتظار در شیار ۱۴۳. در ابلق تصویر زشت و پلیدی از جامعه ای کوچک را به تصویر میکشد که حداقل در یک سال گذشته در صفحه حوادث روزنامه ها و یا دنیای مجازی دیده و شنیده ایم درواقع روایت آنچیزی است که میدانیم. موضوع تجاوز موضوعیست آشنا چه متجاوز فردی باشد که به لحاظ اقتصادی یا موقعیت اجتماعی در رده بالاتر قرار داشته یا به هر دلیلی از جمله اعتیاد صورت گرفته و هیچکس راهکاری برای جلوگیری یا منع آن به هر شکل نداشته است در این اتفاق زن همیشه باید سکوت اختیار میکرده سکوتی که توجیه آن حفظ آبرو، مصلحت و یا منفعت بوده است. سوال مهم در مورد ابلق این است که این فیلم چه راهکاری جلوی پای مخاطبش میگذارد؟ طرح موضوعی که وجود دارد، چه گره ای از این مشکل باز میکند؟ جز اینکه قهرمانش را به سکوت وامیدارد چه تصویری از یک زن ارائه میدهد؟ زنی که به خاطر آبرو و مصلحت اطرافیان مدتی سکوت کرده و دنبال راهیست برای نجات اما از طرف فرد مورد نظر متهم به بی عفتی و رضایت میشود، به ناچار سکوت خود را میشکند اما باز هم بنا به مصلحت باید سکوت کند؟ حتی همجنسانش هم او را تشویق به سکوت کنند؟ باید بپذیرد که جنس ضعیف است و ناچار به حفظ مصلحت و منفعت همه جز خودش؟ گویی حتی دختر بچه قصه نیز به خاطر خشونت پدر علیه مادر باید سکوت کند و لال شود و در کوچه پسر بچه ها با وقاحت عروسک او را بازیچه خود قرار دهند و اشکش را در آورند، واقعا جنس زن باید از کودکی این سکوت زجرآور را بپذیرد؟!
رسالت فیلمساز آنهم یک فیلمساز زن حداقل این میتواند باشد که تابویی که در جامعه شکسته نشده را در فیلمش بشکند و با همجنسانش همراه شود و صدای فریاد آنان باشد شاید تاثیری در مخاطب و در نهایت در جامعه بگذارد وگرنه بیهوده گوییست از آنچه که میدانیم و شاهد آن هستیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار استاد افتخاری یک دانشگاه چینی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد