خسرو دهقان
۱) از بادیگارد بدم نیامد. حتی خوشم آمد. از یکدندگی و پایمردی و اصرار و ابرام و … حاتمی کیا خوشم آمد.
۲) توضیح می دهم
۳) به نظرم فیلم دو بخشی است. بخش چند و چون قصه و فضا و اداره و ملزومات و حفاظت و امنیت و … که در حد سواد و شعور من نیست و اصلاً در فیلم بهانه ای است برای حرکت قهرمان فیلم و نه درباره آن. فیلم درباره وظیفه نیست و اگر هست همراه با خواست و نیت و عشق و اعتقاد است.
بخشی از فیلم مربوط است به ادای وظیفه و خطاکردن از وظیفه و عدول کردن از آن و یا عدول نکردن از آن.
۴) امّا فیلم درباره عمل کردن به عشق و عهد و پیمان است. فیلم درباره بیرون قهرمان فیلم حاج حیدر نیست. راجع به آدم های دور و بر و فضا و محیط و اداره و پست و مقام و وظیفه نیست. فیلم حتی راجع به زن و بچه حاج حیدر هم نیست. فیلم درباره خود خود خود حاج حیدر است.
۵) فیلم درباره میثاق حاج حیدر است با خودش.
۶) فیلم درباره عشق و وظیفه است. ترکیب آن ها با هم و سوا بودن هر کدام و رجحان هر کدام بر دیگری و هر دو یا یکی یکی و سوا ایستادن.
۷) حاتمی کیا در ترکیب وظیفه و عشق و ایمان است که معنی دارد.
۸) در بخش اول فیلم، حاج حیدر به وظیفه عمل می کند و به خوبی و در حد توانش انجام وظیفه می کند. امّا موفّق نمی شود. او در حد مقدورات اش تلاش می کند که تلاش اش به نتیجه مطلوب نمی رسد و ناکام می شود.
۹) در بخش دوم فیلم، حاج حیدر به وظیفه درونی ترش عمل می کند. به میثاقی که به آن پای بند است و به پیمان امضاء نشده ای تن می دهد. او خود را موظف می داند که به توأمان وظیفه و ادای دین اش عمل کند که باز هم ناموفق می شود و مهم نیست. پیروزی مادی مهم نیست. پیروزی معنوی مهم است که او در نهایت سربلند و با آبرو و خوب به پیروزی و خواسته اش می رسد.
۱۰) دیده بان را به خاطر بیاورید. دیده بان در نهایت پیروز است. هر چند خود را فدا می کند.
۱۱) حاتمی کیا همیشه روی یک خط حرکت کرده و در واقع می توان گفت که او در واقع یک فیلم ساخته است. همه حرف ها حول یک محور مرکزی است که فیلم های مختلف رد پای مختلف یک مسیر است.
که گاه در فیلمی از آب در می آید و در فیلمی کمتر از آب درمی آید.
امّا همه فیلم ها حول یک نکته، یک حرف، یک ایده و یک اعتقاد است.
۱۲) عشق و وظیفه یک توأمان همه آثار حاتمی کیا است. که در همه فیلم ها همین است. امّا این هم در برخی فیلم ها بهتر و روشن تر و جذاب تر از آب در می آید و در برخی کمرنگ تر.
۱۳) بادیگارد روی همین مرز در حرکت است.
۱۴) تعادل و مرز و سیم باریک وظیفه و ایمان.
۱۵) تمام آثار حاتمی کیا در نهایت پیروزی عشق است و نیت و آرمان.
۱۶) سرو شکل فیلم ها متفاوت است. لذا تشخیص آنها در فیلم ها گاه ساده و راحت نیست.
۱۷) بادیگارد درباره پافشاری و سرسپردگی به پاسخ به نیت و درون و عشق و اعتقاد است. پیروزی ایمان درونی.
۱۸) بادیگارد راه دشواری را انتخاب می کند و طی می کند. امّا در نهایت موفّق از آب در می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- بخشی از یک راه بزرگ/ درباره نشریات سینمایی
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد