خسرو دهقان
۱) از بادیگارد بدم نیامد. حتی خوشم آمد. از یکدندگی و پایمردی و اصرار و ابرام و … حاتمی کیا خوشم آمد.
۲) توضیح می دهم
۳) به نظرم فیلم دو بخشی است. بخش چند و چون قصه و فضا و اداره و ملزومات و حفاظت و امنیت و … که در حد سواد و شعور من نیست و اصلاً در فیلم بهانه ای است برای حرکت قهرمان فیلم و نه درباره آن. فیلم درباره وظیفه نیست و اگر هست همراه با خواست و نیت و عشق و اعتقاد است.
بخشی از فیلم مربوط است به ادای وظیفه و خطاکردن از وظیفه و عدول کردن از آن و یا عدول نکردن از آن.
۴) امّا فیلم درباره عمل کردن به عشق و عهد و پیمان است. فیلم درباره بیرون قهرمان فیلم حاج حیدر نیست. راجع به آدم های دور و بر و فضا و محیط و اداره و پست و مقام و وظیفه نیست. فیلم حتی راجع به زن و بچه حاج حیدر هم نیست. فیلم درباره خود خود خود حاج حیدر است.
۵) فیلم درباره میثاق حاج حیدر است با خودش.
۶) فیلم درباره عشق و وظیفه است. ترکیب آن ها با هم و سوا بودن هر کدام و رجحان هر کدام بر دیگری و هر دو یا یکی یکی و سوا ایستادن.
۷) حاتمی کیا در ترکیب وظیفه و عشق و ایمان است که معنی دارد.
۸) در بخش اول فیلم، حاج حیدر به وظیفه عمل می کند و به خوبی و در حد توانش انجام وظیفه می کند. امّا موفّق نمی شود. او در حد مقدورات اش تلاش می کند که تلاش اش به نتیجه مطلوب نمی رسد و ناکام می شود.
۹) در بخش دوم فیلم، حاج حیدر به وظیفه درونی ترش عمل می کند. به میثاقی که به آن پای بند است و به پیمان امضاء نشده ای تن می دهد. او خود را موظف می داند که به توأمان وظیفه و ادای دین اش عمل کند که باز هم ناموفق می شود و مهم نیست. پیروزی مادی مهم نیست. پیروزی معنوی مهم است که او در نهایت سربلند و با آبرو و خوب به پیروزی و خواسته اش می رسد.
۱۰) دیده بان را به خاطر بیاورید. دیده بان در نهایت پیروز است. هر چند خود را فدا می کند.
۱۱) حاتمی کیا همیشه روی یک خط حرکت کرده و در واقع می توان گفت که او در واقع یک فیلم ساخته است. همه حرف ها حول یک محور مرکزی است که فیلم های مختلف رد پای مختلف یک مسیر است.
که گاه در فیلمی از آب در می آید و در فیلمی کمتر از آب درمی آید.
امّا همه فیلم ها حول یک نکته، یک حرف، یک ایده و یک اعتقاد است.
۱۲) عشق و وظیفه یک توأمان همه آثار حاتمی کیا است. که در همه فیلم ها همین است. امّا این هم در برخی فیلم ها بهتر و روشن تر و جذاب تر از آب در می آید و در برخی کمرنگ تر.
۱۳) بادیگارد روی همین مرز در حرکت است.
۱۴) تعادل و مرز و سیم باریک وظیفه و ایمان.
۱۵) تمام آثار حاتمی کیا در نهایت پیروزی عشق است و نیت و آرمان.
۱۶) سرو شکل فیلم ها متفاوت است. لذا تشخیص آنها در فیلم ها گاه ساده و راحت نیست.
۱۷) بادیگارد درباره پافشاری و سرسپردگی به پاسخ به نیت و درون و عشق و اعتقاد است. پیروزی ایمان درونی.
۱۸) بادیگارد راه دشواری را انتخاب می کند و طی می کند. امّا در نهایت موفّق از آب در می آید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- بخشی از یک راه بزرگ/ درباره نشریات سینمایی
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟