سینماسینما، ایلیا محمدینیا
ضرب المثل ها عجیب در باور و انگاره های ما ایرانی ها از گذشته های دور تا به امروز حضور پررنگی داشته و دارند. گویی نمی توان حرف یا امری را بدون اشاره و اتکا به این مثل ها به کسی یا جماعتی فهماند. میزان استفاده و شعاع گستره آن هم ربطی به میزان سواد ،پایگاه اجتماعی و تعلق به قومیت خاص و جنسیت و بزرگسالی و خردسالی هم ندارد.بی حد و مرز و فراگیر است.
تا جایی که مثل ها بخشی انکار ناپذیر در فرهنگ عامه و ادبیات گفتاری و نوشتاری ما شده اند.
یکی از این مثل ها که به درستی بخشی مهم از شخصیت و باور ما ایرانی جماعت را در زندگی اجتماعی بازنمایی می کند. مثلی است که می گوید «مرغ همسایه غاز است»
این مثل بیش از آنکه نکته ای پند آموز داشته باشد که بیشتر ضرب المثل ها از آن بهره دارند در جهت تخریب شخصیت آدمی و گسترش بی اعتمادی و اعتماد به نفس بکار برده می شود.
با این مقدمه می خواهم یکی از همین مصداق های مخرب اثر گذاری این ضرب المثل را واگویه کنم.
عباس کیارستمی کارگردان نام آور و شهیر سینمای ایران و جهان دچار بیماری شد. توسط پزشکان ایرانی در بیمارستان جم مورد عمل جراحی قرار گرفت چندی بعد شوربختانه در فرانسه از دنیا رفت. طبیعی بود مرگ ناباورانه او باعث بروز واکنش هایی احساسی از سوی خانواده و جامعه هنری شود خاصه آنکه بحث قصور پزشکی خیلی زود(در اینجا به درست یا غلط بودن این فرضیه کاری نداریم) در سطح جامعه فراگیر شد تا جاییکه فلان بازیگر در صفحه اینستاگرام خود تصویر بوعلی سینا را وارونه بارگذاری کرد. ازسویی دیگر کارگاردانی با سابقه هم جامعه پزشکی را به باد تندترین انتقادات گرفت و ….
غالب این واکنش ها ذهن را به این سو رهنمود می کرد که اگر مرحوم کیارستمی در فرانسه مورد معالجه قرار می گرفت حتما اتفاق بهتری رقم می خورد.
سال گذشته در آغازین روزهای اسفندماه استاد شجریان در شرایطی بحرانی به همین بیمارستان جم آورده شد .پزشکان در روزهایی سخت که تقریبا امیدی به بهبودی نبود در زیر نگاه های طعنه آمیزمنتقدان توانستند شرایط بهبودی استاد را فراهم بیاورند.
فرق میان دو استاد در این بود که استاد کیارستمی با پای خود به بیمارستان جم آمده بود و با بحرانی شدن حالشان به فرانسه منتقل و در آنجا از دنیا می روند.
استاد شجریان اما با پای خود در یکی از بهترین و مجهزترین بیمارستان های آمریکا بستری و مورد درمان توسط بهترین پزشکان آمریکایی قرار می گیرند. نتیجه اما باور نکردنی است. از آن تاریخ دیگر کسی استاد شجریان را سرپا ندید و ندید که حرف بزند چه برسد به اینکه دوباره برای مردمش بخواند.
در اینجا قصد دفاع از جامعه پزشکی ایران و خاصه بیمارستان جم را ندارم. اما باید بپذیریم به شدت تحت تاثیراثرات مخرب ضرب المثلی هستیم که روح و روان ما ایرانی ها را مسخر خود کرده و هنوز که هنوز است فکر می کنیم و باور داریم که مرغ همسایه همیشه غاز است
آیا واقعا مرغ همسایه غاز است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





