عباس یاری / منتقد سینما:
زندهیاد اصغر بیچاره از قدیمیترین عکاسان سینما، مدیر تهیهٔ صدها فیلم، دیروز تولدش را با مرگ پیوند زد و در غربت از این جهان رفت. او را از سالهای قبل از انقلاب میشناسم، از همان سالهایی که خانهاش در خیابان هدایت به لوکیشنی برای فیلمهای فارسی تبدیل شده بود و صحنههای بسیاری از این فیلمها در خانهٔ او فیلمبرداری میشد.
در سالهای بعداز انقلاب بخاطر بیکاری و نداشتن بیمه، اوضاع زندگیش بهم ریخت و مرتب بار وبندیلش که بیشتر عکسها و لوازم قدیمیِ عکاسی و فیلمبرداریاش بود داخل وانتباری بود و از این خانه به آن خانه میشد. میزان دلبستگیاش بهاین عکسها و لوازم بهقدری زیاد بود که از آنها مثل چشمهایش مراقبت میکرد. آنزمان که عضو شورای طرح و برنامهٔ موزهٔ سینمای ایران بودم، چندین بار با او مذاکره کردم که این وسایل را منتقل کند به موزه، اما زیر بار نرفت چون این ابزار بخشی از وجودش بود. عشقهایش بود، با آنها راز و نیاز میکرد و از زندگی در کنارشان انرژی میگرفت. یکبار که صاحبخانه جوابش کرده بود و میخواست وسایلش را بریزد توی کوچه، با همراهی و کمک آقای افشار(مدیر شرکت کانن)، خانهٔ دیگری رهن کرد و دوباره در کنار وسایل و خاطراتش آرام گرفت. مدتی خانهاش در شیخهادی نزدیک مجلهٔ فیلم بود، بعد روانهٔ گیشا شد. هربار برای دیدن یکی از دوستان قدیمیام، منوچهر بصیر به گیشا میرفتم، سری هم به او میزدم که آپارتمانش طبقهٔ زیرین بود. آپارتمانش همچنان شبیه موزهٔ سینما، پر بود از ابزارها، عکسها و دوربینهای قدیمی. دیداری که گاه ساعتها طول میکشید و او با نمایشِ چندبارهٔ این یادگارهای قدیمی، انرژی تازهای پیدا میکرد. چند سال بعد، سرمایه تولید فیلم مستندش را که اردشیر شلیله ساخت، با کمک مالی یکی از دوستانم تامین کردم. فیلمی که در پلان پایانیاش اصغر با وسایلش پشت یک وانتبار بهسوی نقطهای نامعلوم میرود. شاید با همان وانتبار بهآمریکا و آخرش بهسوی گورستان.
این اواخر شنیدم براثر ابتلا به بیماری لینفوما (یک نوع سرطان خون که به غدد لنفاوی حمله میکند )در شرایط وخیمی در لسآنجلس بستری است. گویا غده ای در گلویش پیدا شده بود که آخرش او را از پا انداخت. روح بیقرارش در آرامش…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- مرگ در چشمان شاعر/ درباره عکسی از مهدی اخوان ثالث
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- نظم را معنا کرده بود/ در یادبود مسعود مهرابی
- ما یک اتوبوس بیشتر نیستیم
- یادداشتهای ۱۱ سینماگر و منتقد درباره مسعود مهرابی (بخش دوم)/ او تا آخرین لحظه کارِ مفید کرد
- مراسم تشییع پیکر مسعود مهرابی برگزار شد/ چراغ مجله فیلم خاموش نمیشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





