سینماسینما، پگاه هوشنگی
فیلم The Twinساختهی تانلی ماستونن، ۲۰۲۲
یک سانحه ی تصادف که باعث مرگ یکی از دوقلوهای راچل (Teresa Palmer) و آنتونی (Steven Cree) میشود زندگی مشترکشان را تا لبهی نابودی پیش میبرد. در این تصادف راچل که رانندهی خودرو هم بوده دچار بحران روحی عمیقی میشود و در نهایت تصمیم میگیرند برای برونرفت از این شرایط و نگهداری از الیوت دیگر فرزندشان به فنلاند مهاجرت کنند. تصمیمی که اگرچه شرایط روحیشان را تا حدودی سروسامان میدهد ولی این تازه آرامش قبل از توفان است.
تانلی ماستونن کارگردان فنلاندی فیلم به دلیل تسلط و آشنایی به جغرافیای داستان فیلم، تصاویری زیبا و در عین حال سرد و رمزآلود را برای مخاطب نمایش میدهد. اتمسفری که از خود جنس فیلم است و در همان دقایق ابتدایی مخاطب را راضی نگه میدارد ولی در خوشبینانهترین حالت ممکن این موضوع تنها نقطهی قوت فیلم است اگرچه بازی خوب پلامر در نقش مادری داغدیده و پریشان را هم میتوان یکی دیگر از نقاط خوب فیلم که نقشی اساسی در روایت رازگونهی فیلم دارد قلمداد کرد. ماستونن تلاش کرده با استفاده از شخصیتهای متعدد و داستانکهای فرعی که شاخصهی اصلی این گونه فیلمهاست آخرین ساختهی خود را متمایز و قویتر نشان دهد ولی متاسفانه شما را از اواسط فیلم به بعد ناامید میکند. ماستونن در ۲۰۱۶ و فیلم دریاچهی بودوم (Lake Bodom) که با وجود تحسین منتقدین در گیشه اقبالی کسب نکرد، شکلی متفاوت از سبک فیلمهای ترسناک را کارگردانی میکند. هرچند وی در ادامه تلاش دارد تا نسخهی بالغ و تکمیل شدهتری را در The Twin به نمایش بگذارد ولی تبدیل به نسخهی ضعیفی از فیلم دیگران (The Others) شده است.
چند سالی است که کشورهای اسکاندیناوی لوکیشن ثابت فیلم های ترسناک یا تاریخی هالیوودی شده است. طبیعت دست نخورده، بکر و زیبای آن مناطق برای بسیاری از کارگردانان وسوسه کننده است اما the twin تنها یک فیلم باتلاقی با استاندارهای هالیوودی است نه بیشتر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





