سینماسینما، ناصر صفاریان
جز تعجب بسیار از خواندن متن گزارش عیادت آقای وزیر ارشاد از آقای جمال شورجه و شک و تردید و تحقیق درباره دو مورد اشتباه آشکار در صحبت ایشان، دیروز در گزارش گفتوگوی خبرنگاران با وزیر هم دنبال اصلاح و توضیح ایشان بودم در این زمینه و راستش حس بدی گرفتم از این که همه چیز عادی برگزارشده و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.
امروز ولی حس خوبی گرفتم از این که نوشته بنده و انعکاسش در رسانههای مختلف، موجب توضیح و اصلاح شده است. امروز صبح، آقای همایون امیرزاده، مدیرکل مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت ارشاد، که از چند سال قبل در ارشاد هستند، بعد از ارسال پیامک معرفی خودشان، با شماره موبایل شخصیشان با بنده تماس گرفتند. با محترمانهترین شکل و با سپاس از اشارهام به اشتباهها و پذیرش این موارد، توضیحشان این بود که این خطا توسط خبرنگار همراهِ آقای وزیر که متن را تنظیم کرده رخ داده نه توسطِ خودِ آقای وزیر. حُسن گفتوگو هم این بود که در پیِ گلایۀ بنده پذیرفتند در مراتبی بالاتر از آن دوست خبرنگار که چنین خطای عجیبی مرتکب شده باید نظارت و تصحیحی انجام میشده که نشده است. حُسن مهمترش هم البته استقبال از چنین نوشتههایی بود که به چنین اشتباههایی اشاره میکنند.
با پیگیری وزارتخانه، گفتههای آقای وزیر در خبرگزاریها هم تغییر کرده و متن خبرگزاری ایسنا که در یادداشت من مورداشاره قرار گرفته بود، حالا به این شکل درآمده است:
«سریال یوسف پیامبر که آقای شورجه نیز در آن سریال همکاری نزدیکی با فرجالله سلحشور داشت یکی از آثار ماندگار سریالی در جهان اسلام است و امیدوارم داستان حضرت موسی(ع) هم یک اثر ماندگار شود.»
با توجه به این که به هر حال، این اظهارات به نام آقای وزیر ارشاد ارسال و منتشر شده، و با توجه به عنوان وزارت ایشان که اگر چنین سخنانی به نام وزیر دیگری ثبت شده بود این همه سوالبرانگیز نمیشد، و با توجه به این که جلوی انعکاس گستردۀ نقلشدههای دیگر رسانهها را نمیتوان گرفت، راستش درستتر میدانم که بهجای اصلاح همان خبر و همان متن قبلی در رسانهها، خبری جداگانه و جدید، از سوی وزارتخانه اعلام میشد تا توضیح و تصحیح، بهتر و بیشتر دیده شود. ولی به هر روی، براساس اصول درستِ رسانهایِ موردعلاقهام، و برمبنای شکلی از اخلاق که به آن معتقدم، درست دانستم که این تماس و این توضیح را هم به آن نوشتۀ پیشین بیفزایم و اشاره کنم به تماس شخصیِ مدیرکلِ رسانهایِ وزارت ارشاد و نوع برخورد ایشان. و تهِ دلم آرزو کنم وجود و ادامۀ چنین منش و روشی را در هرخطایی که رخ میدهد و خواهد داد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- وزیر ارشاد: به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
- دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ویژه ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
- نامه اعتراضی خانه سینما به شورای عالی انقلاب فرهنگی
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن