سینماسینما، ساسان گلفر
مدتی است که نام یک رسانه اجتماعی جدید مدام به گوش میرسد و مخصوصاً رسانههای فارسی خارج از کشور برای آن تبلیغ میکنند. این رسانهی جدید کلابهاوس نام دارد و مزیت آن نسبت به رسانههای دیگر یک جمله است: «در این اپلیکیشن فقط از صدا برای ارتباطگیری استفاده میشود.» جملهای است که ظاهر جذاب و فریبندهای دارد؛ دیگر لازم نیست به انگشت و چشم و مخصوصاً به مغزتان فشار بیاورید و تایپ کنید؛ کافی است حرف بزنید و صدایتان را به طرفتان منتقل کنید. به همین راحتی. ظاهراً خیلی خوب است. چه چیزی از این بهتر؟ میگویند احتیاج مادر اختراع است؛ گرچه در مواردی تنبلی را باید مادر اختراع یا لااقل مادربزرگ اختراع دانست که بهویژه در این مورد صدق میکند. اما تنبلی خطرهای بزرگی هم در پی دارد و خطر بسیار بزرگی که جلوی چشممان است و نمیبینیم این است که داریم نوشتار فارسی را به گورستان تاریخ میفرستیم و وقتی فرستادیم، خودمان بیسواد، بیهویت، بیتاریخ، ناآگاه و نادان میشویم و باید به دنبال نوشتارمان به گورستان برویم.
سیر تحولات نوشتار فارسی در چند دهه اخیر را میتوانیم در چند جمله خلاصه کنیم. کتاب که زمانی رسانهی آگاهیبخشی بود، به کالایی نه چندان مطلوب تبدیل شد که ممیزی و حذف و جرح و تعدیل به یاری قیمت نسبتاً بالا و مشکلات روزافزون اقتصادی اکثریت خانوادهها که در تأمین مایحتاج اولیهشان دچار مشکل شدند و نبود انگیزه و آگاهی برای خرید از کتاب یا حمایت از آن در دهکهای بالاتر مالی، روز به روز تیراژ از دست داد. به این ترتیب، اشیای اغلب بیمصرف و حداکثر مناسب چشموهمچشمی جای کتاب را روی طاقچهها و داخل ویترینها گرفتند. رسانههای چاپی نیز که زمانی چنان پرتیراژ بودند و خواننده داشتند که به آنها «رسانههای ارتباط جمعی» میگفتند، به مرور سرنوشتی مانند کتاب پیدا کردند و علت بیاقبالی امروز رسانههای نوشتاری بداقبال نیز کمابیش همان بلایی است که بر سر کتاب آمده. شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی تقریباً آخرین سنگر خط فارسی و نوشتار مردم ما بودند که آنها نیز این روزها در سایه کمتوجهیها و ضعفها و تنبلیها و بیارادگیها به محل جولان بیسوادی و شلختگی در نوشتار تبدیل شدهاند؛ توضیح بیشتر لازم نیست، به کامنتها و کپشنها و نظرها و یادداشتها و تحلیلها دقت کنید تا متوجه منظورم بشوید. و اکنون، پدیدههایی مانند کلابهاوس در مقام تیر خلاص…
حالا زمانی رسیده که برای حفظ نوشتار فارسی باید بجنگیم. باید از خودمان مایه بگذاریم. باید از مادهی خاکستری، حتی اگر شده یکذره، خرج کنیم. اگر این کار را نکنیم، حسابمان با کرامالکاتبین است. ملتی که نوشتار ندارد، هویتش را از دست میدهد و چه بسا تعریفش را از دست میدهد. به راحتی در معرض هرگونه تهاجم قرار میگیرد و کاملاً بیدفاع است. بدون رودربایستی باید گفت چنین ملتی منقرض میشود.
اما درست که به مسئله نگاه کنیم، میبینیم حل این مشکل و دفع این خطر کار سختی هم نیست و واقعاً کمی همت و از خود مایه گذاشتن میخواهد. به جای پیغام صوتی گذاشتن، بنویسیم. موقع نوشتن یکخرده دقت کنیم و تا میتوانیم، به زبان معیار بنویسیم و اگر احساس کردیم لازم است محاورهای و به اصطلاح شکسته بنویسیم، لااقل بر اساس قواعد معقولی که خودمان هم با کمی دقت میتوانیم به فراست دریابیم، شکسته بنویسیم. چه معلم هستیم و چه استاد یا دانشآموز یا دانشجو در کلاسهای درس این روزها به اجبار آنلاین شده، تا آنجا که ممکن است، نوشتار را جایگزین گفتار کنیم.
به هر حال خطر از میان رفتن نوشتار فارسی که بخش بزرگی از هویت ملی ماست، خطری جدی است. جدی بگیریم. میگویند تنها صداست که میماند، اما با این روندی که داریم پیش میرویم، همین صدا هم نمیماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تهرانِ عاشق» رونمایی میشود
- «کتاب تندرستی و شادی» با ترجمه نغمه دانش آشتیانی منتشر شد
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- «درسهای فارسی»؛ الهام از هزار و یک شب
- «طوفان در زنجیر» منتشر میشود /با طرحی از اردشیر رستمی
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- کتاب «تنها در قاب» درباره کامران شیردل رونمایی میشود
- کتاب مجموعه مقالات منتخب چهارمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران منتشر شد
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- قهر سینماگران با کتاب/ گزارشی از نبود رغبت برای مطالعه کتاب های سینمایی توسط سینماگران
- رونمایی از کتابی درباره سال های آغازین سینما در ایران در موزه سینما
- کتاب «چگونگی درک فیلم» به چاپ سوم رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟