سینماسینما، علی پاکزاد
دو چهره در دو فیلم بیشترین تاثیرگذاری را در همراهی مخاطب با فیلم داشته اند که به معرفی آنها می پردازم. یکی پانته آ پناهی ها و یکی الناز شاکردوست.
تمام “درخونگاه “یک طرف و شمایلی که پانته آ پناهی ها می سازد یک طرف. او با تصویر سازی مناسب از حاشیه هایی درجنوب شهر، جنوب شهر فیلم را از قواره شعاری بیرون می آورد و نشان مرام و قدر دانی از دیگری را با واژگان و عمل خود نشان می دهد. مانند کفش جفت کردنش بر زمین و چادر از سر به در آوردنش برای ادای امانت و گفتن نام واقعی اش به یک مرد. او شهرزاد قصه گویی می شود با هزاران قصه ناگفته. پناهی ها انگار تمام فیلم را دویده باشد و آخ هم نگفته باشد. انگار می داند که کجا قرار یابد و کجا بیقرار باشد. نقشش را به حد کمال در طول فیلم زیسته و تو گویی شهرزاد بی او کامل نمی شد و جان نمی یافت. حتی با وجود اینکه قسمتهایی از ایفای نقشش در فیلم حذف شده است باز هم به غایت تاثیرگذار است و می توان حس وحال فیلم را و حس و حال درخونگاه را و فشاری که بر جامعه تهیدست وارد آمده را با پوست و استخوان شهرزاد درک کرد. حاشیه هایی که دیده نمی شوند اما ملجی و غمخوارند. آنها سرمایه های روز مبادا هستند و این موضوعی است پیچیده در لایه های زمخت بازی خوب پناهی ها. حکایت او حکایت بازی کودکانه نور است در هجوم تاریکی. ارزشمند و قدر نادیده. آدمهایی مناسب دیوانه بازی که دارای شعوری انسانی و طینتی پاکند.
از سوی دیگر بازی النازشاکر دوست در شبی که ماه کامل شد به عنوان بازیگری که زاویه دیدش سبب شده است تا یک فیلم خشن و چریکی مبدل به عاشقانه ای شود قابل تامل، باید مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که سبب شده بسیاری از مسائل تاریخی و سیاسی و حتی موضوعیت تروریسم به حاشیه کشانده شود. هر چند که تمام فیلم “شبی که ماه کامل شد” نمی تواند از این منظر فقط مورد توجه قرار بگیرد. بازی کردن نقش دختری جوان که زندگی سطح بالایی ندارد از پایتخت به محرومترین استانها و سپس خارج از کشور و در میان جمعی بیگانه و خشونت طلب می رود توانی مضاعف می خواهد. فرو رفتن در نقش، خوابدیده ای را می ماند که به وقت هوشیاری مصلوب است و دیگر چاره ای جز تن در دادن به واقعیت ندارد و فرجامش فقط مرگ است. او سمبل یک اشتباه در یک انتخاب است. الناز شاکردوست نقش زن آسیب دیده ای را بازی می کند که به مرور باید متحول شود و به تحلیل و شناخت نائل آید. سرد و گرم را بچشد و بتواند از انتخاب خود روی گردان شود اما همیشه زمان کافی نیست. اوچهره ای موفق در همراه کردن تماشاچی برای تقبیح تروریسم کور می شود و این دستاورد عظیمی است حتی اگر گاهی در دام شعار زدگی و اغراق بیفتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- «غریزه» اکران میشود
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





