سینماسینما، علی پاکزاد
در میان فیلمهای سال ۹۸ دو کارگردان به عمد در شروع فیلمهایشان برخوردهایی متضاد داشتند. فیلم نیما جاویدی از همان ابتدا شروع می شود و فیلم محمدحسین مهدویان دیر شروع می شود خیلی دیر.
فیلم “سرخ پوست” دومین ساخته نیما جاویدی است که با لوکیشن های متعددی که در زندان واقع شده تجربه سختی در فضای قصهگویی برای یک کارگردان خواهد بود، اما در اینجا با توجه به اینکه ریتم فیلم حفظ می شود و فضاسازی موجود فیلم می تواند بیننده را تا به انتها با خود همراه سازد، می توان گفت که جاویدی موفق از این تجربه بیرون آمده است. کارگردانی که در دومین اثر خود بسیار حرفه ای پدیدار شده است.
هر چند به باور برخی نقطه قوت فیلم، فیلمنامه است. چرا که طرح گره اصلی فیلم در همان دقایق اولیه با آنکه در سینمای ایران ریسک بزرگی محسوب می شود، ما را با داستانی جذاب و رمزگونه مواجه می سازد و پرداخت شخصیتها در طول فیلم توسط کارگردان موجب تقویت حس کنجکاوی مخاطب شده و روایتی روان را با غافلگیری های پی در پی و مناسب به خورد بیننده می دهد. به ویژه اینکه بازیگیری مناسبی نیز در فیلم از هنرپیشگان مشهور وجود دارد.
انسجام روایی، میزانسن های مناسب، استفاده خوب از نور و تاریکی و رنگ و قاب بندی تصاویر تا حدی که به تابلوی نقاشی پهلو می زند حاکی از حضور تفکری تکنیکال است که روح سینما را می شناسند و داستانی برای گفتن دارد و می تواند با خلق موقعیتهای پر فراز و نشیب و شخصیت پردازی های منحصربفرد بسادگی اثر خود را نسبت به سایرین قدری فراتر نشاند.
از دیگر سو فیلم”ماجرای نیمروز ۲: رد خون” فیلمی بشدت جسورانه، جهت دار ، تاریخی و بر مبنای تقابل با خشونت همراه با خشونت است. صحنه های خشن جنگی توام با شخصیتهایی که در فیلم قبلی مهدویان از آنان شناخت پیدا کرده ایم همه حاوی پیام ها و پالس ها و نکاتی است که نشان می دهد مهدویان قبل از فیلم جنگی ساختن، شامه سیاسی قویای دارد و بر همین اساس از ظرافتهای گفتاری و تصویری در فیلمش بهره می برد. او از پرده عظیم سینما برای نشان دادن صحنه های بزرگ کمال استفاده را می برد و این نشان دهنده هوشیاری اوست و اینکه سینما و آثار سینمایی را بخوبی می شناسد. فیلم او بر اساس تضاد بین مرد سیاسی – اطلاعاتی و مرد جنگی شکل می گیرد و با سابقه ایدئولوژیکی که از مهدویان سراغ داریم، روایت فیلم قابل پیش بینی خواهد بود ، هجوم به مقر شر.
مهدویان روشهای رعب و وحشت پروری مجاهدین را میشناسد، بی کم و کاست چهره ای واقعی از ایشان در طول فیلم نشان می دهد و بازیگیری هایش بر همین اساس شکل می گیرند. از عشق خبری نیست و هر چه هست خون و آتش است و تنفر. فیلم مهدویان دیر شروع می شود، ما نمی دانیم قصه اصلی کدام است؟ آنهم به این خاطر که همه می خواهند در فیلم دیده شوند و این لابد تعمدی است، نه به دلیل گم کردن هدف کارگردان در فیلم. آیا این نشانه پوست اندازی کارگردان است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به طراحی لباس «شکارگاه»؛ طراحیِ پود بر چلّه تاریخ
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





