سینماسینما، جابر تواضعی
«عصر یخبندان» سکانس جالبی دارد. سید – راسوی خنگ و بامزه کارتون- به جماعتی برمیخورد که کلی تحویلش میگیرند و بهش احترام میگذارند و میگویند تو خدای مایی. اما بعد تصمیم میگیرند او را بکشند. چون رسمشان این است که برای تیمن و تبرک خدایشان را بخورند. ما هم مثل آنها خیلی راحت اسطورهها و خدایانمان را ذبح میکنیم.
شهریاری هیچ وقت مجری محبوب من نبوده، اما در تواناییاش هم شکی نیست. اگر از حذف او ساده رد نمیشدیم، به این سادگی عادل و مزدک را از دست نمیدادیم. به ویدئوی جدیدی که از او منتشر شده از چند زاویه و چند سطح میشود نگاه کرد.
نگاه اول: غم نان. نون چارکی سه عباسی، پنیر سیری دو عباسی، آدم مفلس رو چو من، وامیداره به رقاصی. حالا که همه با هر شغل و لباسی برای یک چارک نان و دو سیر پنیر به رقص درآمدهایم، لیلا فروهر خواندن و رقص او چه تعجبی دارد؟ چه اهمیتی دارد که همین دوم دی وارد ۶۲ سالگی شد؟
نگاه دوم: قاعدتاً او در این سالها آنقدر درآورده که غم نان نداشته باشد. اما برای یک مجری/ شومن/ سلبریتی/ هنرمند همه چیز نان نیست. او به عرضه و دیده شدن محصول هنریاش نیاز دارد. وقتی آنتن و استیج نداشت، ممکن است به عروسی هم رضایت بدهد.
نگاه سوم: ویدئوهای اعتراضی رشیدپور را یادتان هست؟ بین رشیدپوری که الان در قاب تلویزیون میبینید، با آن رشیدپور معترض نسبتی میبینید؟ این هم شهریاری بیرون قاب تلویزیون است. این فیلمی از «خلوت» و «آن کار دیگرِ» شهریاری نیست. دزدکی از حریم خصوصیاش فیلم برنداشتهاند. او هم آدم رسانه است. حواسش هست کجا است و چه میکند. جایی که در اواخر فیلم رُک توی دوربین نگاه میکند و چشم و ابرو میآید، دقیقاً دارد دهنکجی میکند و هل من مبارز میطلبد. قِرِ دادن هم میتواند استعارهای برای مقاومت در برابر هژمونی باشد. حرکتی اعتراضی در برابر همان قاب؛ سیستمی که او را مطابق ارزشهایش و جوری که میخواست پرورش داد و به او پاداش داد و وقتی به هر دلیل تاریخ مصرفش را تمام شده دانست، بهسادگی از گردونه خارجش کرد. اعتراض در برابر خودش که این پرسونا را پذیرفت و مجبور شد تا ۶۲ سالگی چیزی نباشد که واقعاً هست. و اعتراض به ما که این چرخه را ادامه میدهیم و گاهی حتی وقتی شب به خانه برمیگردیم هم یادمان میرود نقابمان را برداریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زنی که با گرگها میدوید/ بدرود خانم شهلا لاهیجی
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- باشگاه خبرنگاران جوان: محمود شهریاری بازداشت شد
- واکنش یک مجری تلویزیون به مهاجرت مزدک میرزایی: این اتفاق بعید نبود!
- جواد یحیوی: امروز مجریهای صداوسیما استانداردهای لازم را ندارند
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- واکنش محمود شهریاری به خبر حضور بنیامین در تلویزیون
- تغییر چشمگیر رضا رشیدپور پس از پایان «حالا خورشید» + عکس
- روزی که جمشید مشایخی را کُشتم
- برنامههایی تکراری که حوصله مخاطب را سر بردند
- گزارش جالبی از همه افراد مشهوری که فیلمهای خصوصی شان لو رفت /از زهرا امیر ابراهیمی تا عبدالرضا هلالی
- فرزاد حسنی مجری جشن منتقدان شد
- بازگشت مجری پیشکسوت به تلویزیون با یک برنامه خاطرهانگیز
- انتقاد میرفخرایی از وضعیت اجرا در تلویزیون/ نمیتوان از هنرپیشه بهجای مجری استفاده کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





