علی نعیمی
«بادیگارد» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا سرشار از لکنت است. لکنت در روایت تا لکنت در ساختار. آنقدر صحنهها و فضاهای فیلم مصنوعی و لایتچسبک است که نمیتوان به قهرمان قصه نزدیک شد. فیلم روایت یک محافظ قدیمی شخصیتهای سیاسی است و خود را نماینده مردم و در کنار آنها میبیند اما آنقدر منزوی و طلبکار و مغرور است که هیچ رابطهای با جهان اطرافش برقرار نمیکند. قهرمانهای صریح و بیپرده فیلمهای حاتمیکیا در قامت حیدر در «بادیگارد» آنقدر جمود زده و بیتکلیف است که حتی نمیدانیم بغضاش، فریادش و یا حتی اعتراضش به چه چیزی است؟ از چه چیز گله دارد و در کجای حرکت و شغلش دچار تردید شده است؟ حیدر از چه چیزی فرار میکند و چه چیزی او را آزار میدهد؟ پیدا نشدن جواب این سئوالات «بادیگارد» را یک اثر سطحی و بیمایه کرده است که حتی مخاطب با لحظههای عاشقانه میان حیدر و همسرش ارتباط برقرار نمیکند. همانقدر که قهرمان قصه با دانشمند هستهای که قرار است محافظش باشد رابطه عبوس و بدقوارهای دارد. فیلم البته در ساختار و اجرا هم دارای اشکالات فراوانی است. پایانبندی فیلم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و آنقدر صحنه انفجار و علت و معلول آن دم دستی و بچهگانه است که نمیتوان به آن اعتماد کرد. صحنههای خداحافظی همسر حیدر و چگونگی وداع آنها هم از دهه شصت و جنس آن دوران فراتر نمیرود.
ابراهیم حاتمیکیا در دوران سرگیجه میان درونیات خود به عنوان یک انسان صاحب پرنسیب و مواجهه با دنیای بیرون خود به سر میبرد. این سرگیجه او را بلاتکلیف کرده است و نمیداند قرار است از چه چیزی دفاع بکند؟ او قبای دهه اول فیلمسازیاش را کنار نگذاشته و نمیخواهد باور کند قهرمانهای امروز دنیای ما از جنس و شمایل دیگری هستند. خیلی سخت است به خودمان دلداری بدهیم که فیلمساز محبوب دهه شصت و هفتاد سینمای ایران باز هم به فضای ایدهآل گذشته بر میگردد. مگر اینکه از کنار قهرمانهای دنیای خود کنار برود و در کنار مردم بایستد. درست همانجایی که عباس در آژانس شیشهای ایستاد. با قد خمیده و با فاصله از حاج کاظم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- ابراز نگرانی فرزندان سلحشور از تغییرات احتمالی در فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)»
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- راز نهفته، نگفته باقی ماند!/ نگاهی به فیلم «چ»
- اعلام جزئیات نحوه نمایش آنلاین فیلم “خروج”
- الماسی: “خروج” به اتفاقی میپردازد که به آلام مردم گره خورده
- این حرفها برای حاتمیکیا آزاردهنده نیست
هم فیلم حاتمی کیا در جای درست خودشه، هم خود حاتمی کیا
خوشحالم که حاتمی کیا هنوز در اوجه و آلوده ی شوهای پوچ سینما نشده
الان کجاى این حرف ها طعنه به ابراهیم حاتمى کیا بود؟؟؟
ول کن بابا اگه به این میگید هنرمند به هنرمند باید چی گفت به این آدم ها اصولا میگن تازه به دوران رسیده همه چی رو نقد میکنند ولی کسی نیست که بگه بابا این حتی کوچکتریگن فکری برای نام اثر خودشون نمیکنند پنجاه کیلو آلبالو و اژدها وارد میشود هههههههههههههه
پربازدیدترین ها
آخرین ها