تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۱/۱۷ - ۱۴:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 11591

علی نعیمی

«بادیگارد» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا سرشار از لکنت است. لکنت در روایت تا لکنت در ساختار. آنقدر صحنه‌ها و فضاهای فیلم مصنوعی و لایتچسبک است که نمی‌توان به قهرمان قصه نزدیک شد. فیلم روایت یک محافظ قدیمی شخصیت‌های سیاسی است و خود را نماینده مردم و در کنار آن‌ها می‌بیند اما آنقدر منزوی و طلبکار و مغرور است که هیچ رابطه‌ای با جهان اطرافش برقرار نمی‌کند. قهرمان‌های صریح و بی‌پرده فیلم‌های حاتمی‌کیا در قامت حیدر در «بادیگارد» آنقدر جمود زده و بی‌تکلیف است که حتی نمی‌دانیم بغض‌اش، فریادش و یا حتی اعتراضش به چه چیزی است؟ از چه چیز گله دارد و در کجای حرکت و شغلش دچار تردید شده است؟ حیدر از چه چیزی فرار می‌کند و چه چیزی او را آزار می‌دهد؟ پیدا نشدن جواب این سئوالات «بادیگارد» را یک اثر سطحی و بی‌مایه کرده است که حتی مخاطب با لحظه‌های عاشقانه میان حیدر و همسرش ارتباط برقرار نمی‌کند. همانقدر که قهرمان قصه با دانشمند هسته‌ای که قرار است محافظش باشد رابطه عبوس و بدقواره‌ای دارد. فیلم البته در ساختار و اجرا هم دارای اشکالات فراوانی است. پایانبندی فیلم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و آنقدر صحنه انفجار و علت و معلول آن دم دستی و بچه‌گانه است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد. صحنه‌های خداحافظی همسر حیدر و چگونگی وداع آن‌ها هم از دهه شصت و جنس آن دوران فراتر نمی‌رود.

ابراهیم حاتمی‌کیا در دوران سرگیجه میان درونیات خود به عنوان یک انسان صاحب پرنسیب و مواجهه با دنیای بیرون خود به سر می‌برد. این سرگیجه او را بلاتکلیف کرده است و نمی‌داند قرار است از چه چیزی دفاع بکند؟ او قبای دهه اول فیلمسازی‌اش را کنار نگذاشته و نمی‌خواهد باور کند قهرمان‌های امروز دنیای ما از جنس و شمایل دیگری هستند. خیلی سخت است به خودمان دلداری بدهیم که فیلمساز محبوب دهه شصت و هفتاد سینمای ایران باز هم به فضای ایده‌آل گذشته بر می‌گردد. مگر اینکه از کنار قهرمان‌های دنیای خود کنار برود و در کنار مردم بایستد. درست همان‌جایی که عباس در آژانس شیشه‌ای ایستاد. با قد خمیده و با فاصله از حاج کاظم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. مخاطب سینما
    ۱۷, بهمن, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۶ ب٫ظ

    هم فیلم حاتمی کیا در جای درست خودشه، هم خود حاتمی کیا

    خوشحالم که حاتمی کیا هنوز در اوجه و آلوده ی شوهای پوچ سینما نشده

  2. حس
    ۲۰, بهمن, ۱۳۹۴ ۵:۳۹ ب٫ظ

    الان کجاى این حرف ها طعنه به ابراهیم حاتمى کیا بود؟؟؟

  3. مژگان
    ۲۰, اردیبهشت, ۱۳۹۵ ۳:۲۲ ق٫ظ

    ول کن بابا اگه به این میگید هنرمند به هنرمند باید چی گفت به این آدم ها اصولا میگن تازه به دوران رسیده همه چی رو نقد میکنند ‌ ولی کسی نیست که بگه بابا این حتی کوچکتریگن فکری برای نام اثر خودشون نمیکنند پنجاه کیلو آلبالو و اژدها وارد میشود هههههههههههههه

نظر شما


آخرین ها