دکتر افشین برهانی حقیقی
گرانمایگان
اعضای جامعهی هنری ایران!
ارجمندان
اعضای جامعهی پزشکی ایران!
⚫️ کلوزآپ/ عباس کیارستمی
حسین سبزیان کارگردان نیست. راننده آژانس میگوید قبلاً خلبان بوده است. به خط سپیدِ مهِ برآمده از هواپیما در آسمان نگاه میکند. راست میگوید؟ خبرنگار دنبال خبر داغی برای مجلهاش است. او نیز باید نان بخورد. قوطی خالی اما در سرازیری میغلطد. پر سروصدا، باطل، عبث.
«تعمیم» بدویترین روش مغالطه است. تعمیم آسانترین راه سادهسازی پیچیدگیهاست. تعمیم کودکانهترین و نه معصومانهترین راه ادراک جزء از کل است. همهی گردها گردواند. همهی ایرانیها این ویژگی را دارند و همهی شیرازیها آن خصوصیت را (چون خودم ایرانی و شیرازی هستم این را میگویم که به کسی برنخورد). همهی هنرمندان چنیناند و همهی پزشکان چنان.
⚫️ هامون/ داریوش مهرجویی
ممکن است وقت جلسهی مشاورهی حمید هامون تمام شده باشد. وقت قانونی یک جلسهی مشاوره نیمساعت است. ممکن است وسط جلسهی مشاوره برای دکتر سماواتی یک مشکل فیزیولوژیک پیش آمده باشد. مثانهاش پر شده باشد. آخر بعضی از مردان پیر، حتی دکترهای پیر، بزرگشدگی خوشخیم پروستات دارند. در نتیجه دکتر سماواتی بهسمت آبریزگاه زیرزمین میرود؛ اما حمید هامون برای اینکه اثبات کند کیس پسکیوز حاد نیست و فقط از «ترس و لرز» کیرکهگاردی آشفته است، همچنان در آستین دکتر سماواتی میآویزد. غافل از آنکه دکتر سماواتی هم ممکن است از او درماندهتر باشد. نسلی از پزشکان این بوموبر با هامون زندگی کردند اما حالا، در میانهی میانسالی، آنها به کجای این شب تیره بیاویزند قبای روحشان را؟
⚫️ نیوهمانگ/ بهمن قبادی
سکانس افتتاحیه، جنگ خروسهاست برای جماعتی که تفریحی جز این ندارند. خروسها خسته، حرماندیده، خفتکشیده به جان هم میافتند. کاش این جنگ بر سر دانهای بود. تازه این «والایش» خشونتی است که میتوانست تماشاچیان را به جان هم بیاندازد.
✅ از منظر تاریخی، پزشکی مدرن و هنر مدرن ایرانی خاستگاه مشترکی دارند. در تاریخی هم که من به چشم دیدهام رابطهی پزشکان و هنرمندان بحرانی نبوده است. سخنران تشییع شاملو دکتر پارسا بود و ایرانمهر پناه درد و تعبِ کاشفان شوکران. هنر و موسیقی و ادبیات مرهمِ صعوبت شغل پرملالِ بسیار پزشکان بود و پزشکی مدرن کاهنده درد و الام روح حساس هنرمندان. حالا اگر چراغهای رابطه تاریکاند، دلایل جامعهشناختی دارد که در این مقال نمیگنجد. نگویید اصل مطلب را نمیگویی. سودمداری اگر دامان پارهای از پزشکان را آلوده است، کدام گروه اجتماعی از این اپیدمی مصون مانده است؟ پدیدآورندگان سریالهای بیمخاطب و فیلمفارسیهای جدید آدم فضایی که نبودهاند. آنها نیز مردمی بودند که از «مهربانی بیدریغ جان» «سرودها میتوانستند کرد» «غم نان اگر میگذاشت». من فقط یک چیز را میگویم. ببینید چه کسانی روی این خروسبازی شرطبندی کردهاند؟ چه کسانی از این که چشمهای ما، گلوهای ما خونی شود دلشان ریسه میرود؟ سخنچینان هیزمکش این آتش چه کساناند؟
✅ عباس کیارستمی عزیز ما هم بود. ما هم به نگاه انسانی او وامدار بودهایم. ما هم «به ماتم پروانه» سوگوارانیم. قصور و تقصیری اگر زمینهساز مرگ او بوده است باید توسط مرجع صالح بی هیچ اغماضی پادافره بگیرد.
✅ افراطیگری فقط این نیست که جلیقهی انتحاری به خودت ببندی و بعد دهها نفر را با خودت ببری تو هوا. افراطیگری میتواند این باشد که در نقاشی گویا دست ببری و پزشکان را بهصورت جوخهی اعدام تصویر کنی. افراطی گری میتواند این باشد که برای پیرمردی که از غمِ مرگ همکارش و بیش از آن، از ترسِ زمینگیری خودش بانگی به اعتراض برآورده؛ نسخهی «صنعتی- سنتی» بپیچیم، روبهروی دوربینها. افراطیگری آن است که بر خیزابههای خشم جامعه موجسواری کنیم.
«هیچ کس در این مملکت هیچ چیز نیست زیرا که قانون نیست. حکم تعیین میکنیم بدون قانون. سرتیپ معزول میکنیم بدون قانون. حقوق دولت را میفروشیم بدون قانون. بندگان خدا را حبس میکنیم بدون قانون. شکم پاره میکنیم بدون قانون.»* البته الان آش به شوری غرهی رجب ۱۳۰۷ هجری قمری (فوریهی ۱۸۹۰) نیست. قوانین موضوعهی بسیاری وجود دارد. ولی التزام عملی به این قوانین کمتر وجود دارد. هنوز دو قشر از فرهیختهترین گروههای اجتماعی با هم جدل میکنند بی آن که قانون بین آنها حَکَم باشد.
✅ چه باید کرد؟ بگذارید پیران خردمند هر دو گروه چارهای کنند؛ آنان که از حرص نان و نامشان گذشته است؛ آنان که عقل بیشتری از سودای لایک خوردن دارند. خرد هم به سن نیست. به عقل است. تا نه خون کیارستمی هدر رود که زندگیاش هدر نبود و نه بسیاری از پزشکان درستکردار قربانیِ غوغا شوند.
* سرمقالهی اولین شمارهی روزنامهی قانون؛ غرهی رجب ۱۳۰۷
پینوشت: چشم در راه نقدهای هر دو گروه هنرمندان و پزشکان بر این مقاله هستم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند