سینماسینما، فریبا اشوئی
قابل توجه کسانی که فیلم را ندیدهاند، این نوشته حاوی بخشهایی از داستان است و خطر اسپویل وجود دارد
داستان کوتاه «بچه مردم» از جلال آل احمد از جمله داستان هایی است که کتاب خوان های حرفه ای و غیرحرفه ای به احتمال فراوان در نوجوانی آن را خوانده اند. داستان پسربچه خردسالی که مادرش به بهانه ازدواج مجدد از عمد او را گم می کند یا به عبارتی دیگر، ترک فرزند می کند. محمود کریمی کارگردان فیلم با پیشینه خوب مستندسازی با الهام از این داستان کوتاه و معروف آل احمد، به سراغ موضوع جذابی رفته که پیشتر هیچ کارگردانی در حوزه دفاع مقدس به آن نپرداخته است.
فیلم پرداختی شاد و فانتزی به موضوعی تلخ چون بچه های سرراهی دارد. فرم اجرایی، روایی و تصویری منتخب فیلم ساز به همراه بازی های خوب و یکدست نوجوانان آن در کنار چهره های مهم بازیگری، چهره هایی چون رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، حسن معجونی، بهروز شعیبی، توانسته تا حدودی کاستی و چالش های متن را جبران کند و فیلم را به یکی از فیلم های موفق و پرمخاطب جشنواره امسال بدل سازد. از مهم ترین اتفاقات فیلم این است که حین نگاه به زندگی شخصیت اصلی (ابوالفضل) و دوستانش در پرورشگاه، هم زمان تاریخ معاصر ایران و اتفاقات مهم ۶۰-۵۰ سال اخیر کشور را هم در پس زمینه روایتش مرور می کند و هوشمندانه از اتفاقاتی که در اصل حاشیه ای و کم رنگ هستند در جهت پیشبرد متن استفاده بهینه می کند.
فرم روایتی که در آن مخاطب داستان را از زبان نقش اول درام (ابوالفضل) می بیند و می شنود بسیار شبیه به اتمسفر سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت اله است. اما فیلم ساز هوشمندانه آن قدر هم مثل این سریال به سوژه ها و شخصیت ها نزدیک نمی شود تا فرم فانتزی و ریتم تند روایت، از نفس نیافتد. ریتم فیلم تا یک سوم پایانی بسیار مناسب و معقول است و کارگردان با تبحر خود را درگیر زوائد و حواشی بی ربط نمی کند اما در یک سوم پایانی، درست بعد از شهادت منوچهر (دوست) و رفتن ابوالفضل به جبهه به یکباره فیلم دچار یک افت ریتم جدی و دو پارگی می شود که مخاطب را از حال و هوای دوست داشتنی فیلم جدا می کند.
اگرچه کارگردان تلاش کرده که در جبهه هم همچنان با بهره برداری از موقعیت های طنز، روایت فان و تازه ای از جبهه و جنگ به مخاطب ارائه کند (سکانس خبررسانی بین فرمانده و دیده بان) اما توانایی ادامه آن را ندارد و روایت به یک باره از ریتم می افتد و درگیر کلیشه می شود. بهخصوص که مهم ترین اتفاق زندگی ابوالفضل (پیدا شدن مادر) را ناکام و بدون مصرف رها می کند.
«بچه مردم» فیلم کامل و بدون تقصی نیست. شاید بتوان گفت در مقیاس کلی به قاب تلویزیون نزدیک تر است تا سینما. اما بهدلیل نگاه جدید به موضوعات تلخ و نوآوری در پرداخت خلاقاته و فاتتزی، فیلم خوبی است. کامبیز امینی در این فیلم با بازی خوبش در نقش تاجی یکی از نقش های ماندنی و خوب سینما را ایفا کرده است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- اتکا به ویترین، خلاء فیلمنامه/ نگاهی به سریال «قهوه ترک»
- داستانهایی جذاب در چشماندازهایی بکر/ نگاهی به سریال ۱۹۲۳
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- پرداخت نامناسب، ساختار ضعیف/ نگاهی به فیلم «نمور»
- برگهایی از خاطرات و هویت گم شده ایرانی/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست