سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
سینماسینما در ۱۰ یادداشت به نویسندگی شهرام اشرف ابیانه، ۱۰ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره فیلم کن را معرفی و بررسی میکند. این یادداشتها برگرفته و برگردان از سایت deed هستند.
All to play for (همه برای بازی)
ساخته: دلفین دلوژه
به نمایش درآمده در بخش نوعی نگاه و نامزد دوربین طلایی هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن
فیلمی که کارهای کن لوچ را به یاد میآورد، با مجموعهای از جر و بحثها و کنشهایی که انگار فیالبداهه خلق شدهاند. دخالت سازههای اجتماعی در ساختار یک خانواده و فروپاشی روانی و ناامنیای که در پی آن میآید را پیش از این در فیلمهای فیلمسازانی چون کن لوچ دیدهایم، منتهی تاکید فیلمساز اینجا بیشتر روی مادر خانواده، با بازی پر از حس و گرمای ویرجینیا افیرا، است و مشکلاتی که او و خانوادهاش در پی از دست دادن حق حضانت پسر نوجوانش، با سازمانهای مددکار اجتماعی پیدا میکند. به عبارتی جنبهی روانشناسانهی داستان و حس و حال فویباگونهای که شخصیت اصلی فیلم، سیلوی، ناخواسته درگیر آن میشود تممایهی اساسی فیلم است.
ویرجینیا افیرا با بازی تهاجمی و نمایش خشونتی پنهان که بر او سایه انداخته، بیشک ستارهی اصلی فیلم است. همهی وقایع و رویدادهای داستانی حول شخصیت او چیده می شود. امتیازِ دیگر فیلم، نوع کار با مکانهای بسته است که چون حصاری شخصیت اصلی زن فیلم، سیلوی، و خانوادهاش را گرفتار کرده. به ندرت نمای باز یا لانگ شاتی در فیلم میبینیم. همه چیز نوعی در زندان بودن را تداعی میکند. نمای پایانی، فرار مادر و پسر نوجوانش و اولین چشماندازی که از دشتهای باز داده میشود و موسیقی پایانی، تنها قطعهی موسیقیایی فیلم، حسی از آزادی و رهایی را در این فیلمِ زنانهی خانوادگی به رُخ میکشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- وحشت همان دریای خروشانی که از درونش زاده شدهایم/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
- گفتگو با علی عسگری کارگردان فیلم «آیههای زمینی»، به نمایش در آمده در جشنواره کن
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
- «خیال»؛ گنج هفتادوششمین جشنواره فیلم کن
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- «بلوط پیر» کن لوچ پرونده بخش رقابتی کن ۲۰۲۳ را بست
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- «آیههای زمینی» برای جایزه چقدر شانس دارد؟/ جدول ستاره منتقدان فرانسوی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری