تلویزیون به عنوان رسانهای فراگیر و تأثیرگذار، با توجه به دسترسی آسان و کم هزینه آن- در مقایسه با دیگر رسانههای دیداری شنیداری- در صورت حرکت بر مداری سنجیده، به طور طبیعی میتواند مخاطبان گستردهای داشته باشد.
مخاطبانی با ترکیبهای سنی و سطح سواد و سلیقههای متفاوت که به گروههای مختلف اجتماعی شهری یا روستایی تعلق دارند. در چند دهه اخیر، با وجود پیدایش و توسعه رسانههای نوین ارتباطی و بسترهایی مثل اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ و شبکههای اجتماعی دیگر همچون رادیوی اینترنتی، پادکستها، کلابهاوسها و هوش مصنوعی و… هنوز هم تلویزیون میتواند تأثیرگذارتر از همه این رسانههای نوپدید، در فرهنگسازی و ایجاد تغییرات رفتاری و انگارهسازیهای اخلاقی، موفقتر عمل کند.
با نگاهی به تنوع تولیدات و قالبهای متنوع برنامههای تلویزیونی (اعم از برنامههای زنده، ترکیبی، مستند، داستانی، ورزشی، آموزشی، مسابقات و سرگرمی و…) درمییابیم که از طریق این رسانه فراگیر برای انواع سلیقهها میتوان تولیدات مناسبی تدارک دید و برای همه گروههای سنی نیز برنامههای مناسب و جذاب و پرکششی آماده کرد. در این مسیر صد البته به نیروهای مجرب در بخشهای مختلف امور فنی و محتوایی تولید برنامه نیاز داریم که بخش عمدهای از این نیروهای با تجربه با کارنامههای درخشان و روشن در تولید مجموعههای پرمخاطب، هم اکنون در حاشیه قرار گرفته و بسیاری از آنان خانهنشین شدهاند. اگر قرار است که تلویزیون، با تکیه بر یک «نقشه راه» مشخص و با نگاهی آیندهنگرانه، حرکت کند، بیتردید باید ضمن استفاده از نیروهای جوان و خلاق، از نیروهای خبره و مجربِ به حاشیه رانده شده- به عنوان اصلیترین سرمایههای این سازمان- نیز بخوبی استفاده کند.
در حالی که هم اکنون بخش زیادی از وقت و توان بسیاری از مدیران و برنامهریزان در شبکههای مختلف سیما، صرف برگزاری نشستها، هماندیشیها و رایزنیهایی میشود که باید به تعیین خط مشیها، راهکارها و هدفگذاریها بینجامد، با این همه، به دلیل بیثباتی مدیریتها و اِعمال سلیقه فردی و بویژه در چند سال اخیر به بهانه شرایط دشوار اقتصادی و تنگناهای مالی، تلویزیون نیز دچار روزمرگی شده و گویی مخاطبان این رسانه پرنفوذ به این باور رسیدهاند که انگار در این رسانه ملی «نقشه راه» شفاف و مشخصی وجود ندارد! شکلگیری چنین باوری در ذهن مخاطبان این رسانه، بیتردید خطر از دست دادن مخاطبان را در پی خواهد داشت. به گونهای که حتی با ساختن برخی مجموعههای سرگرمکننده، مفرح و شادیآور و به ظاهر انتقادی- اجتماعی و گاهی با تکرار و پخش دوباره و چندباره برخی از مجموعههای خاطرهانگیز نیز به تنهایی نمیتوان از ریزش مخاطبان و گرایش روزافزون آنان به شبکههای خارجی جلوگیری کرد.
یکی از ضروریترین اقدامها در تلویزیون با هدف جلب اعتماد مخاطبان پرشمار، ضمن پرهیز از برخی مصلحتاندیشیهای کم فایده، باید در عرصه بهبودبخشی تولیدات تلویزیونی (به طور عام) و ساخت مجموعههای تلویزیونی (به طور خاص) انجام شود. در این راستا، هماندیشیها و رایزنیهای کارشناسانه با افراد صاحب تجربه باید در دستور کار برنامهریزان تلویزیون قرار گیرد تا بتوان با استفاده از دیدگاههای کارشناسانه و بیطرفانه، به چهارچوبهای عملی روشن و دقیقی رسید تا تحققِ هدفهایی چون حفظ کیفیت، جذابیت و تازگی آثار تولیدی نیز تضمین شود و در عین حال، مانع نوآوریها و خلاقیتهای هنرمندانهی فیلمنامهنویسان و سازندگان فیلمها و مجموعههای تلویزیونی نیز نشد. در شرایط کنونی، تنها با برداشتن موانعی که بر سر راه بسیاری از نویسندگان، کارگردانان و برنامهسازان وجود دارد، میتوان به این رسانه پرنفوذ، رونقی دوباره بخشید و به تولید مجموعههایی پرداخت که با پشتوانه پژوهشهایی روشمند و علمی بتواند نمایانگر شرایط اجتماعی و مسائل باورپذیر جامعهامروزمان باشد.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- یک رسانه آمریکایی خبر داد؛ دولت بایدن صداوسیما را از تحریمهای آمریکا معاف کرد
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»