سینماسینما، یزدان سلحشور
به نظرم هر چقدر هم فیلمبینهای حرفهای این دهه [دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰] با هم اختلاف نظر داشته باشند، سرِ یک مسئله توافق دارند که سطح کیفی سینمای جهان به نحو غیرِ قابل باوری سقوط کرده است. دلایل زیادی وجود دارد اما شاید مهمترینشان، جذبِ «درجه یک»های سینما توسط تلویزیون است که حاصلاش تولید سریالهاییست که از سینما، سینماترند! اما به هر حال، این یک بحث جداست الان منظورِ این متن، متوجه چیز دیگریست اینکه «IMDb» سالهاست نه تنها به عنوان یک منبع معتبر شناخت فیلم در جهان که به عنوان مرکز ارزشگذاری این آثار هم شناخته شده و جز مخاطبان عام سینما، مخاطبان خاص و منتقدان هم تا حد زیادی به این ارزشگذاریها استناد میکنند؛ استنادی که اگر فیلمبین حرفهای باشی حتماً به آن شک میکنی.
مسئله این نیست که فیلمهای کمیکاستریپی یا اَبَرقهرمانی را دوست داشته باشی یا نه، مسئله این است که با یک نگاه گذرا به ارزشگذاریهای «IMDb» که حاصل افتادن گذر پوستِ سینما و تلویزیون به دباغخانه دموکراسیست [به هر حال حاصلِ نظرسنجی از کاربران است] به این نتیجه میرسی که امتیاز بیش از ۸۰ درصد آثار کلاسیک و به یادماندنی و بهشدت تأثیرگذار سینما، از آثار تازهاکرانشده هالیوود کمتر است! آثاری که حتی طرفداران پر و پا قرص سینمای کمیکاستریپی [نسل جدیدِ تا ۱۸ سال]، جزئیات داستانشان را [متأسفانه درباره «اجرا» یا ارزشهای سینمایی یا حتی خوبی و بدی فیلمنامه حرف نمیزنم! فقط «یکی بود یکی نبود»شان را میگویم!] یک هفته پس از خروج از سالن سینما به یاد نمیآورند. آیا میشود به این ارزشگذاری اعتماد کرد و مورد استنادش قرار داد؟ دوستانی که مثل من فیلمبازند، عمق این فاجعه را بیشتر درک میکنند وقتی که در ارزشیابی آثار دو دهه اخیر، ارزش آثار بالیوودی را حتی بیشتر از آثار هالیوودی مییابند! گاهی وقتها نمیدانم بخندم یا گریه کنم که میبینم امتیاز فیلمهای بالیوودی با فاصلهای چشمگیر، بالاتر از آثار لوک بسون، جیم جارموش، برادران کوئن، کاپولا، تیم برتون، تارکوفسکی و… [آخرین اسمی که تازگیها شگفتزدهام کرد استنلی کوبریک بود!] قرار گرفتهاند! مبارک است انشاءالله!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت
- کارگردان «پدرخوانده» در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟