سینماسینما، حمید عبدالحسینی
ساخته شدن سریالی چون «آنها» یک ریسک بزرگ محسوب می شود؛ از این جهت که ساخت آثاری در ژانر وحشت در سینما و تلویزیون ایران چندان مسبوق به سابقه نیست و جز یکی دو مورد تقریبا موفق، مابقی به توفیق خاصی دست نیافته اند؛ درنظر گرفتن این موضوع از یک سو و سپردن ساخت چنین سریالی به دو کارگردان جوان از سویی دیگر این ریسک را مضاعف میکند که پرویز پرستویی در مقام تهیه کننده آن را پذیرفته است و خوشبختانه محصول نهایی موید جواب دادن چنین خطر پذیری بزرگی است. در کلیت با اثری روبهرو هستیم که سر و شکل قابل قبولی دارد و به قواعد ژانر احترام می گذارد؛ اثری برآمده از یک تیم جوان اما مهیا و آماده که با شناخت متناسب از اقتضائات ساخت چنین اثری پا در میدان نهاده اند که بار دیگر ثابت می کند در صورت تامین شرایط و سپردن چنین میدانی به این نیروها میتوان شاهد تماشای سریال و یا فیلم هایی با استاندارهای بالا بود .
«آنها» در جریان پخش آنچنان که باید دیده نشد که میتواند برآمده از عدم شناخته بودن اکثریت گروه سازنده آن چه در پشت و چه جلوی دوربین باشد در شرایطی که ماحصل کار، قابل دفاع و فراتر از پیش فرض های این چنینیست کاری که پرویز پرستویی را اینبار نه در قامت بازیگر بلکه در جایگاه یک تهیه کننده دارد و حضور و رویکردش در کیفیت محصول نهایی غیرقابل انکار است.
ساخت سریالی نظیر «آنها» بار دیگر یکی از نیازهای محصولات سینما و سریال سازی ما در جهت تنوع ژانر را به خوبی بازگو می کند؛ موضوعی که با گذشت سالیان طولانی هنوز یکی از حلقه های مفقوده تولیدات تصویری ماست که به دلایل مختلف از جمله محدودیتهای سرمایه همواره دچار کاستی و فقدان بوده است و حالا به سرانجام رسیدن «آنها» آن هم در بخش خصوصی یک نوید و اقدام جسورانه محسوب میشود تا زین پس شاهد ساخت آثار متعدد دیگر فراتر از یک آپارتمان و تعدادی خیابان در مرکز شهر باشیم چراکه مخاطب امروز، با دسترسی گسترده به انواع فیلم های روز جهان که بالاترین تکنیکهای فنی و هنری را رعایت میکنند، دیگر با تماشای آثار خنثی و در حداقل استاندارهای مالوف سینمایی ارتباط چندانی برقرار نمی کند کما اینکه از حیث محتوا و مضامین نیز باعث در مضیقه قرارگرفتن سازندگان و بی میلی بینندگان میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





