سینماسینما، حمید عبدالحسینی
ساخته شدن سریالی چون «آنها» یک ریسک بزرگ محسوب می شود؛ از این جهت که ساخت آثاری در ژانر وحشت در سینما و تلویزیون ایران چندان مسبوق به سابقه نیست و جز یکی دو مورد تقریبا موفق، مابقی به توفیق خاصی دست نیافته اند؛ درنظر گرفتن این موضوع از یک سو و سپردن ساخت چنین سریالی به دو کارگردان جوان از سویی دیگر این ریسک را مضاعف میکند که پرویز پرستویی در مقام تهیه کننده آن را پذیرفته است و خوشبختانه محصول نهایی موید جواب دادن چنین خطر پذیری بزرگی است. در کلیت با اثری روبهرو هستیم که سر و شکل قابل قبولی دارد و به قواعد ژانر احترام می گذارد؛ اثری برآمده از یک تیم جوان اما مهیا و آماده که با شناخت متناسب از اقتضائات ساخت چنین اثری پا در میدان نهاده اند که بار دیگر ثابت می کند در صورت تامین شرایط و سپردن چنین میدانی به این نیروها میتوان شاهد تماشای سریال و یا فیلم هایی با استاندارهای بالا بود .
«آنها» در جریان پخش آنچنان که باید دیده نشد که میتواند برآمده از عدم شناخته بودن اکثریت گروه سازنده آن چه در پشت و چه جلوی دوربین باشد در شرایطی که ماحصل کار، قابل دفاع و فراتر از پیش فرض های این چنینیست کاری که پرویز پرستویی را اینبار نه در قامت بازیگر بلکه در جایگاه یک تهیه کننده دارد و حضور و رویکردش در کیفیت محصول نهایی غیرقابل انکار است.
ساخت سریالی نظیر «آنها» بار دیگر یکی از نیازهای محصولات سینما و سریال سازی ما در جهت تنوع ژانر را به خوبی بازگو می کند؛ موضوعی که با گذشت سالیان طولانی هنوز یکی از حلقه های مفقوده تولیدات تصویری ماست که به دلایل مختلف از جمله محدودیتهای سرمایه همواره دچار کاستی و فقدان بوده است و حالا به سرانجام رسیدن «آنها» آن هم در بخش خصوصی یک نوید و اقدام جسورانه محسوب میشود تا زین پس شاهد ساخت آثار متعدد دیگر فراتر از یک آپارتمان و تعدادی خیابان در مرکز شهر باشیم چراکه مخاطب امروز، با دسترسی گسترده به انواع فیلم های روز جهان که بالاترین تکنیکهای فنی و هنری را رعایت میکنند، دیگر با تماشای آثار خنثی و در حداقل استاندارهای مالوف سینمایی ارتباط چندانی برقرار نمی کند کما اینکه از حیث محتوا و مضامین نیز باعث در مضیقه قرارگرفتن سازندگان و بی میلی بینندگان میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





