سینماسینما، محسن جعفریراد
این هفته،طبعا فیلم تازه مهمی روی پرده نداریم و فعلا فیلم های اکران دوم نوروز اعلام نشده که در یادداشت هفتگی به نقدش بپردازیم، پس به رویدادهای فرهنگی و نقاط قوت و ضعفشان به طور اجمالی می پردازیم.
یادداشت این هفته هم تیغ دارد و هم ابریشم! تیغش به همزمانی و تداخل چند رویداد مهم فرهنگی برمی گردد و ابریشمش به برخی از ویڑگی های مثبت همین رویدادها!
قسمت تیغش کوتاه است؛ جشنواره جهانی فیلم فجر طبق چهار سال گذشته در اوایل اردیبهشت برگزار می شود که روزهای آخرش همزمان شده با شروع مهمترین رویداد در زمینه کتاب در سال، یعنی شروع نمایشگاه کتاب در مصلی تهران و به این دو اضافه کنید، نهمین جشنواره فیلم وارش که در مازندران برگزار می شود، یا چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و … در صورتی که می توان خیلی ساده، طوری برنامه ریزی کرد که هیچ کدام از این رویدادهای مهم، با هم تداخل نداشته باشند و مخاطبی که خوراک فرهنگی می خواهد بتواند با برنامه ریزی درست، به رویدادهای مدنظرش دسترسی پیدا کند.
اما قسمت ابریشم ماجرا را می توان در ویڑگی های مثبت هر کدام از رویدادهای مذکور دید.
در این دوره جشنواره – مثل سال قبل که از الیور استون به عنوان کارگردان هالیوودی سرشناس جهان دعوت شده بود- چند مهمان صاحب نام دعوت شده که یکی از مهمترین آنها پل شریدر است. نویسنده ای صاحب سبک که بیشتر با نگارش فیلمنامه راننده تاکسی ساخته مارتین اسکورسیزی شناخته می شود اما فیلم های مهمی مثل گاو خشمگین و آخرین وسوسه مسیح را نیز در کارنامه اش دارد. یا یک مدیر فیلمبرداری بارها تحسین شده به نام لوکا بیگاتزی که با عباس کیارستمی در فیلم کپی برابر اصل همکاری کرده ، و غیر از آن چند اثر مهم در کارنامه اش دارد از جمله همکاری اش با کارگردانی پرافتخار پائولو سورنتینو که جوایز متعددی مثل اسکار، گلدن گلوب و … را دریافت کرده است. یا حضور دبورا یانگ به عنوان یکی از مشهورترین منتقدان جهان و چهره هایی مثل مایکل فان دایم (کارگردان برنده اسکار ) که دعوت از چنین سینماگرانی و برگزاری کارگاه های تخصصی می تواند به انتقال تجربیات آنها به هنرآموختگان و حتی فیلمسازان ایرانی کمک کند.
امتیاز مثبت بعدی، مرمت فیلم های ماندگاری مثل دونده، پرده آخر، دیده بان، طلسم و …و نمایش آن ها و یا نمایش پشت صحنه فیلم ماندگاری مثل گاو ساخته داربوش مهرجویی که نشان می دهد دهه شصت چقدر سرشار از کارهایی با تنوع ڑانر بوده، چیزی که در یک دهه اخیر کمتر شاهدش بوده ایم و نمایش این فیلمها می تواند پیشنهاد مناسبی به سینماگران و مدیران سینما باشد.
سومین ویڑگی اثرگذار این دوره این بوده که قرار است درآمد حاصل فروش فیلمها به سیل زدگان اختصاص یابد تا سینمای ایران و سینماگرانش هم به نوبه خود در کمک رسانی، فعال باشند.
فعلا جشنواره در حال برگزاری است و بعد از آن بهتر می توان به تحلیل آن پرداخت.
در نمایشگاه کتاب امسال از ناشران و نویسندگان چینی دعوت شده که می تواند گام مهمی برای صادرات کتاب باشد و اینکه اگر داد و ستد فرهنگی به خوبی صورت بگیرد، در سالهای بعد می توانیم شاهد حضور نویسندگان و ناشران برتر کشورهای اروپایی مثل فرانسه، ایتالیا، آلمان و حتی ترکیه باشیم تا تیراڑ کتاب های ما بیشتر شود و ناشران ما هم اشتیاق بیشتری برای چاپ و پخش کتاب داشته باشند.
جشنواره وارش نیز همیشه سعی کرده به عنوان جشنواره ای مستفل عمل کند و چند فیلمساز خیلی مستعد هم تا حالا از دل این جشنواره معرفی شده که استمرارش می تواند تحسین برانگیز باشد که از نهم اردیبهشت آغاز به کار می کند.
و اما جشنواره رادیویی که البته می شد با تبلیغات بیشتر و بهتر کمی به مخاطبانش افزود. رادیو به خودی خود مخاطب محدودی دارد و برگزاری با کیفیت چنین جشنواره هایی می تواند به افزایش مخاطب کمک کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور