سینماسینما، محسن جعفری راد
قصر شیرین به مانند نامش، روایتی سمبولیک دارد؛ از خانه رویایی فرزندانی که فکر می کنند پدر در حال ساختنش هست، در حالیکه پدر پی زندگی خودش رفته است و رضا میرکریمی ، هم امید و رویای بچه ها و از طرفی دیگر گسست زندگی پدر را به خوبی، نمایان ساخته است.
برگ برنده فیلم در فیلمنامه، رعایت ایجاز در اطلاع دهی پیرامون شخصیت ها و موقعیت مرکزی روایت است. به عنوان مصداقی برای این ایجاز،توجه کنید به شکل نمایش رابطه جلال با خانواده اش: جلال، همسر و فرزندانش را ترک کرده اما پس از چند سال، به شهرش بازمیگردد زیرا زنش دچار مرگ مغزی شده است. فیلم با صحنهای آغاز میشود که جلال نشسته و از دور به مادر و کودکی نگاه می کند و این صحنه بهگونهای، دوری او از خانواده خود را به شکل تیپیکال برجسته می کند. یا شکل حضور شخصیت زن (شیرین) که بدون حضور در روایت، همه جا سیطره اش حس می شود و نشان می دهد در فیلمنامه به ایجاز، توجه کافی شده است. یا ظریف تر از اینها، نوع بازی ای که با واڑه «شیرین» در دیالوگ ها می شود. هم نام قصری است که بچه ها انتظارش را می کشند و هم نام مادرشان و هم نام فیلم!
اما برگ برنده اجرایی فیلم، بازی بازیگران است. حامد بهداد مانند نگینی در روایت فیلم می درخشد و نمونه مثال زدنی برای « بازی در سکوت سرکوب شده» است اما اگر از او این بازی خوب توقع می رفت، غافلگیری اصلی، بازی کودک و نوجوان فیلم و معشوقه پدر در داستان است (با بازی ژیلا شاهی) که پا به پای بازیگر پرتجربه ای مثل بهداد حرکت کرده اند.
در این مجال اندک، جای نقد نیست اما همین برگ برنده ها کافیست که تماشاگر شعورمند سینما را دعوت کنیم به دیدن فیلمی که در تمامی اجزا استانداردها را رعایت کرده است. شاید در شخصیت پردازی کمیتش لنگ بزند، یا در پایان بندی سست عمل شده که مهمترین نقطه ضعف فیلم است. میرکریمی در فیلم جدید خود سعی کرده تا در طول یک سفر جادهای و درکنار تغییر محیط پیرامون شخصیتها در روابط شخصیتها با یکدیگر هم تغییر ایجاد کند. اما انتظار داریم تا این سفر جادهای به مقصدی هم ختم شود اما ناگهان فیلم بدون اینکه مقصد ماشین معلوم شود، تمام میشود ،در شرایطی که پتانسیل لازم برای معنازایی بیشتر و تاویل پذیری را داشت.
اما با وجود این کاستی ها،امتیازهای مثبتی هم دارد که به آن اشاره شد و قصر شیرین را به یک فیلم شیرین با روایتی صمیمی برای تماشا،تبدیل می کند. مانند خونی تازه در رگ های چروکیده سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





