سینماسینما، افشین اشراقی
همچون سالِ گذشته، فیلمهای جشنوارهی فیلمِ کوتاهِ تهران همزمان در دیگر شهرهای کشور روی پرده رفتهاند. اکران در گرگان به پایان رسید. ۳۷ فیلم طیِ دو روز و در چهار بخش: داستانی، تجربی، پویانمایی و مستند. ضمنِ احترام به باقیِ فیلمهای پذیرفتهشده در جشنواره، نگارنده از بین فیلمهای اکرانشده در گرگان، صدای سه فیلم را بیشتر پسندیده و بخشی از آنها را بهاجمال تحلیل کرده است که در ادامه میخوانید.
سونا با نمایی تعقیبی از یک زن شروع میشود. تعقیبی که تا پایان ادامه دارد. زن به همراه دو فرزندش به باشگاهِ سوارکاری میرود، برای یافتنِ همسرِ سابقاش. کفشِ پاشنهبلند از مهمترین جنبههای ظاهریِ اوست که در چند پلان توجهِ بیننده را به خود جلب میکند. ویژگیای که به نظر میرسد در پیشتولید دربارهاش اندیشیده و به شخصیت اضافه شده است، برای بیانِ احوالِ درونیاش.
صدای پاشنهها و سُمها بیشباهت نیستند. در اواخرِ فیلم صدای قدمهای زن تقریباً همزمان میشود با صدای قدمهای اسبهایی که انگار خستهاند و از نفس افتاده. که اشارهای است به استیصالِ زن. او از تکوتا افتاده است نه برای جستوجوی بیسرانجاماش در طولِ روایت، بلکه بهخاطر بر دوش کشیدنِ جایگاهِ اجتماعیای که دیگر خواهاناش نیست.
کولبران موقعِ بالارفتن از کوه گرفتارِ مرزبانانی میشوند که هرگز نمیبینیمشان. یکی از کولبران هنگامِ فرار سقوط میکند و میمیرد. صحنهی پیشین متعلق است به شوان. تصویر بر مرگِ کولبر درنگ نمیکند، صدا نیز. دوربین جسد را در نمای دور و از بالا در قاب میگیرد و صدا گنگ و نامفهوم میشود. چرا که تیرهروزیهای کولبران اندوهبارتر است: صدای شلیکِ گلوله در صحنهی مزبور تا اولین پلانِ صحنهی بعدی امتداد مییابد و میپیوندد به صدای صاعقهای در نمای لانگ از طبیعتی که آبستنِ اتفاقاتِ بعدیست. گویی صدای شلیکِ گلولهها جزئی از آن جغرافیاست. و جزئی همیشگی از زندگیِ پرمحنتِ کولبران.
مکالمهی مأمورانِ انتظامی از طریقِ بیسیم، مؤثرترین صدای نفر سوم است. هر چه فیلم پیش میرود زمانِ مکالمهها بیشتر میشود و بر تنشِ فیلم افزوده. منبعِ صدا گاهی داخلِ قاب است و اغلب خارج از قاب. گفتوشنودهایی که از بیسیم شنیده میشوند در این فیلم سه کارکرد دارند: ارائهی اطلاعات به بیننده و متعاقباش زمینهچینی برای رویدادهای بعدی. و سوم: ایجادِ تنش.
پینوشت: نفر سوم فیلمی جنایی-معمایی است. آوردنِ مثال داستاناش را لو میداد. ترجیح دادم به اشارههایی کلی بسنده کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





