سینماسینما، محمد تقیزاده
مستند سونوگرافی ساخته «هایده مرادی» را باید یک مستند اجتماعی و زنانه نامید چرا که محور بسیاری از مشکلات مطرحشده به زنان متاهل مربوط میشود و فیلم مسیر طرح و حل این مشکلات است.
چالش زاد و ولد در سالهای اخیر به یکی از بحرانهای مهم جامعه ایرانی بدل شده و بسیاری از کارشناسان پیشبینی کردند که در دهههای آینده جامعه ایران به دلیل نبود زاد و ولد کافی، کشوری پیر خواهد بود و چالشهای جدی اقتصادی و اجتماعی متوجه آن خواهد شد. مساله مستند سونوگرافی اما اندکی متفاوت است و هایده مرادی در مقام سازنده فیلم به یک چالش محلی و بومی در کشور یعنی تمایل خانوادهها برای پسرزایی و برخورد نامطلوب با نوزادان دختر پرداخته است.
از این لحاظ مستند سونوگرافی، یک چالش بومی و محلی را در برخی استانهای کشور( نه کل ایران) از قبیل اردبیل و کردستان را مطرح کرده و به همین دلیل است که تمام فیلم در اردبیل میگذرد و زبان فیلم به طور کامل ترکی است و مستند با زیرنویس ارائه شده است.
سونوگرافی داستان زنانی است که به دلایل مختلف میخواهند پسر به دنیا بیاورند: گروهی مشکلات خانوادگی و فشار همسر و خانواده همسر را دلیل این تصمیم عنوان میکنند و گروه دیگر محدودیتهای اجتماعی و فرهنگی که در ایران وجود دارد را عامل این تصمیم خود خواندهاند. برخی از زنان فیلم نیز اینگونه نگاه کردند که پسران حامیان بهتری برای والدین خود هستند و دختر متعلق به دیگران است از این رو ترجیحشان این بوده که هر طور شده پسر به دنیا بیاورند.
مسیر پسرزا بودن یکی از پرداختها و مسیرهای جالب فیلم است: برخی از زنان به اطبای پزشکی مراجعه میکنند و با تقویت و مصرف برخی داروها، احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشتن پسر را وعده میگیرند این در حالی است که در ابتدای فیلم مسیرهایی بررسی میشود که مادران حامله به سراغ دعانویسها میروند تا از خلل چنین راهکارهایی فرزند خود را پسر کنند. گروهی از زنان نیز با تغییر رژیم غذایی از سوی برخی افراد به ظاهر مطلع سعی در رسیدن به جنسیت دلخواه فرزند خود دارد.
در مستند سونوگرافی علاوه بر رویکرد اجتماعی و فرهنگی، چالشهای اقتصادی و جامعه شناختی این تصمیمات نیز مورد کنکاش و بررسی قرار میگیرد چنانچه با ناراحتی پزشکان و کارشناسانی مواجه هستیم که تمایل بیحد و حصر خانوادهها برای پسرزا بودن را مخالف خلقت خداوند و طبیعت خواندند و پیشبینی کردند با این روند، در سالهای آتی با کمبود دختر روبهرو خواهیم بود و برای نمونه چین را مثال زدند که برای تعادل جمعیتی خود به واردات دختر روی آوردهاند!
سونوگرافی به نوعی نمایش سنتها و عقاید غلط برخی اقوام ایرانی است که برای نمونه در جریان بچه دار شدن و پسربودن آن نمود پیدا میکند. این سنتها در بسیاری از طوایف و اقوام دیگر به گونهها و شکلهای مختلف ظهور و بروز پیدا میکند و در حالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ارتباط با جامعه جهانی بسیاری از مشکلات در شهرهای بزرگ کشور حل شده، برخی چالشهای فرهنگی عقیدتی در شهرهای کوچکتر وجود دارد که به شدت خانوادهها را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنان حجم زیادی از مشکلات روزانه آنها به این عقاید سنتی و چالشهای فکری مربوط میشود.
طرح اینگونه مسائلی که هر روزه زندگی مردم جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد در قالب مستندهای اجتماعی مستقل و کم خرج، از تمهیدات جالبی است که در سالهای اخیر به شدت باب شده و مسیر تازه و مطلوبی است که میتواند علاوه برآگاهسازی جامعه و اطلاع رسانی مشکلات، این گونه چالشها را با برد رسانهای و سرعت و فشار بیشتری به مسئولین و تصمیم سازان منتقل کند و انتظار و مطالبه عمومی برای حل آن را بالا خواهد برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما کنسرت
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- چگونه با سفارش و ایدئولوژی، یک اثر هنری تغییر مسیر مییابد/ نگاهی به فیلم «ضد»
- سینماکپشن/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسازی به مثابه مهندسی جزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «شادروان»؛ موفق در شوخینویسی، ناکام در قصهپردازی
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برای پرویز پرستویی و به بهانه «مطرب»/ عاشق بازیگری
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- نگاهی به فیلم «موج اف ام ردیف ۴۸» ساخته کیارش اسدیزاده/ تصویر جنگ نرم بر پرده سینما
- نگاهی به فیلم «همچنان که میمردیم»/ «بیهودگی»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش