سینماسینما، مرتضی رنجبران؛
نام او برای آنها که با سینما خاطره دارند آشناست؛ ابراهیم حاتمی کیا؛ کارگردان سینمای دفاع مقدس، از آن کارگردان ها که با دغدغه در دل جنگ برآمد، فیلم ساخت و بعد از مدتی ریل فیلمسازی اش را عوض کرد.
من حاتمی کیا را با «مهاجر» می شناسم؛ با آن فضای ساده، با آن فیلمسازی که هیچ بودجه هنگفتی برای ساختش در کار نبود.
با «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشهای»، حاتمی کیا را فیلمسازی دیدم که حرفش را می زند حتی اگر دود موتورسیکلت های یک گروهی اذیتش کند.
با «روبان قرمز» اما حاتمی کیا نشان داد یک فیلمساز متبحر است یک فیلمساز که در دل جنگ می تواند حرف های خاص خود را بزند حتی اگر به قیمت بیرون کشیدن این اثر از جشنواره باشد.
کم کم در این مسیر حاتمی کیا حرف های تازه تری زد تا جایی که به فیلم هایی همچون «ارتفاع پست» و «به نام پدر» رسید. آنجا تصویر تبعات جنگ را به تصویر می کشید بی آنکه بخواهد دفاع از سرزمین را نفی کند.
حاتمی کیا هرچه جلوتر می رفت حرف های جدی تری می زد؛ او دیگر از سینمای جنگی به معنای عام فاصله گرفته و به فیلم های ضد جنگ رسیده بود و در این مسیر به جایی رسید که به جمع فیلمسازانی پیوست که فیلمش توقیف شد؛ «به رنگ ارغوان» با تم امنیتی که از سوی نهادهای بالادستی دستور توقیف گرفته بود از جمله این آثار بود.
آنچه اما مسیر حاتمی کیا را عوض کرد ساخت فیلم «گزارش یک جشن» بود که تعابیر سیاسی بسیاری از آن شد. کار به جایی رسید که امروز حتی نسخه ای از این فیلم در دسترس نیست و سخنی هم از سوی خود حاتمی کیا برای اکران آن اثر بیان نمی شود. گویی که او هیچوقت چنین فیلمی را نساخته است.
حاتمی کیا اما کم کم تغییر ریل داد شاید هم او را به ریل دیگری بردند. او از فیلمسازی که دغدغه هایی نزدیک به طیف گسترده مردم داشت تبدیل به یک فیلمساز سفارشی ساز شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از نوع خوب این سفارشی ساز ها نبود.
تولید فیلم «چ» با نگاتیو با هزینه هنگفت که حاصل آن چندان دلچسب نبود نشان داد حاتمی کیا تغییر مسیرش را آغاز کرده و به جمع فیلمسازانی پیوسته که براساس بودجه پروژه سینمایی قبول می کند.
او در ادامه این مسیر به فیلم هایی مثل «بادیگارد» و «به وقت شام» رسید و همکاری هایش با نهادهای مختلف در فیلمی همچون «خروج» ادامه یافت. حاتمی کیا تلاش کرد در «خروج» حرف بزند اما حرف هایی که زد به دل ننشست زیرا دیگر رنگ و بویی از دغدغه در آن اثر نبود.
حالا امروز او با موسی برگشته است. «موسی کلیم الله» بنظر حرکت تندتر حاتمی کیا را در ریل جدید نشان می دهد.
واکنش او در نشست این فیلم مبنی بر اخباری درباره کناره گیری از پروژه «موسی کلیم الله» در قالب سریال و احمقانه خواندن این سوال هم در نوع خود جالب بود. حاتمی کیا در همه این سال ها که از ریل خارج شده تندخو تر شده و در نشست های خبری به وضوح می توان این را دریافت که دیگر رسانه برایش از درجه اهمیت ساقط است.
حالا ما با یک حاتمی کیای جدید طرفیم؛ شاید این ادامه همان اظهارنظر مرحوم علی معلم درباره این کارگردان با سابقه سینمای ایران باشد: «او بچه لوس سینمای ایران است» حالا اوضاع بر وفق مراد اوست؛ بودجه هست، سفارش می دهند و می سازد اما دیگر این حاتمی کیا رنگ و بوی قدیم را ندارد. کاش ابراهیم حاتمی کیا برگردد و فیلمی بسازد که سر تامین بودجه اش به در و دیوار بزند و دست جلوی نهادی دراز نکند. کاش باز «روبان قرمز» بسازد. اما این کاش ها از آن ای کاش های محال است. تجربه نشان داده ریل جدید مرعوب کننده است. حیف شد سینمای ایران حاتمی کیا را از دست داد؛ حیف شد او فارغ از کیفیت موسی و دیگر آثار سفارشی است به مسیر دیگری رفت مسیری که حاتم بخشی ها و بودجه پاشی ها آنرا ایجاد کرد. مسیری که زندگی هنری او را به دو بخش تقسیم می کند. حاتمی کیای ماقبل سفارشی سازی و حاتمی کیای سفارشی ساز. حالا باید ببینیم کدام حاتمی کیا را قرار است ببینیم آن سفارشی ساز تندخو و طلبکار یا…
مرتضی رنجبران

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»