سینماسینما، ایلیا محمدینیا
در یکی از روزهای کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان یکی از هنرجویان از بازخوانی آثار قدما و در کل آثار سایر خوانندگان پرسید. استاد گفت اگر اثری از منظر تکنیکی و ساختاری در حوزه تصنیف و آواز ایراداتی داشت اما در عین حال در حافظه موسیقایی مردم به هر دلیلی جایگاه ویژهای پیدا کرده بود و مردم دوستش داشتند حق بازخوانی ندارید چرا که با این کار به تصویر ذهنی مخاطب در مواجهه با آن اثر لطمه می زنید. بعد، از اذان موذنزاده اردبیلی یاد کرد که جایگاهی ویژه در نزد مردم دارد و بهتر است هیچگاه بازخوانی نشود.
برنامه نود و عادل فردوسیپور بی شک بی ایراد نیست شاید بارها و بارها منتقدش بودیم اما یادمان نرود بیست سال مردم دنبالش کرده اند و دوستش دارند. سخت است در رسانه ای فراگیر همچون تلویزیون برای مدتی طولانی برنامه ای بسازید که به تکرار نیفتد. مهم نیست که سالها برنامه ای را کش بدهید مثل برنامه ورزش و مردم اما می دانیم که سالها بود و هست که جذابیتش را از دست داده بود مهم این است که هر برنامه حرف های تازه داشته باشید و برنامه نود عادل فردوسیپور داشت.
این که کج سلیقگی و لجبازی مدیران تلویزیون مسبوق به سابقه است. و بر هیچ کس پوشیده نیست امر تازه ای نیست. قصه ربنای استاد شجریان که یادتان هست.
جناب فروغی
نمی خواهم بگویم حق ندارید برنامه نود را تعطیل کنید. مدیرید و صاحب اختیار و همه کاره شبکه سوم ، دارای قدرت بی حد و حصر و گویا پرنفوذ و بی علاقه به علاقهمندی مردم و اقتدارگرا و کاملا احساساتی.
اما حق ندارید حافظه تصویری مردم را با ادامه ساخت نود با گروه و مجری دیگری مخدوش کنید.
بگذارید برنامه نود با عادل فردوسیپور برای او و مردم ما بماند.
ان شاءالله که می توانید.
جناب فروغی
می دانم برایتان مهم نیست برنامه ای بیست سال دوام داشته باشد و در پی این همه سال نه از کیفیتش کم شده باشد و نه از میزان علاقهمندی مردم به آن.
می دانم برایتان مهم نیست که بیست سال دوام یک برنامه تلویزیونی را شاهد باشیم که سلامتش را حفظ کند.
لطفا به جای برنامه نود اگر دلتان خواست برنامه صد یا دویست و.. بسازید.
اما باز تکرار می کنم بگذارید برنامه نود برای مردمی که دوستش دارند با عادل فردوسی پور بماند.
می توانید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





