سینماسینما، مهگان فرهنگ
احتمال لو رفتن داستان فیلم وجود دارد
در سال ۱۹۶۹ به دنبال اعلام عفو عمومی در اسپانیا افراد بسیاری از مخفیگاه هایشان بیرون آمدند که بسیاری حدود سی سال نتوانسته بودند آزادانه زندگی کنند. در دوران دیکتاتوری ژنرال فرانکو اکثر این افراد خودشان را در خانه هایشان محبوس کرده بودند تا از مجازات شدن توسط او در امان باشند. «سنگر بی پایان» داستانی تکان دهنده از چنین روایتی دارد. خروج بعد از تاریکی یا شاید خروج بعد از دیکتاتوری. خروجی با ترس و تردید که در پایان فیلم به خوبی آن را نشان میدهد. آنچه مهم است جاری بودن زندگی در سایه دیکتاتوری در این فیلم است. زندگی در مخفیگاه یا بین دو دیوار. فیلم «سنگر بی پایان» نماینده اسپانیا در اسکار است. این فیلم توسط سه کارگردان به نامهای آیتور آرهجی، جون گارانو و خوزه ماری گوئه ناگا ساخته شده و محصول سال۲۰۱۹ است. فیلمنامه آن را لویسو بردجو و خوزه ماری گوئنگا نوشته اند. محصول دو کشور اسپانیا و فرانسه است و دو بازیگر اصلی آن آنتونیو دلاتوره و بلن کوئستا به خوبی آن را پیش میبرند. حقوق جهانی این فیلم سینمایی بعد از نخستین اکران جهانی توسط نتفلیکس خریداری شد و به امید نمایندگی در اسکار در آمریکا به نمایش در خواهد آمد.
این فیلم در باسک ساخته شده و زندگی در طول چندین دهه در یک دهکده کوچک اسپانیایی را تصویر میکند. داستان فیلم با شروع جنگهای داخلی اسپانیا آغاز میشود و داستان با تمرکز بر یک زوج تازه ازدواج کرده پیش میرود که مرد مجبور میشود در زیر زمین خانهشان سالها در خفا زندگی کند زیرا او یکی از مخالفان دولت فرانکو است و از ترس اعدام شدن ۳۳ سال مخفیانه در زیرزمین خانه خودش و مدتی نیز در فاصله بین دو دیوار در خانه پدرش زندگی میکند. وقوع جنگ داخلی اسپانیا توسط کودتای ژنرال فرانکو، در اسپانیا دستمایه خلق آثار ادبی و هنری بسیاری در اسپانیا بوده است. در تمام طول فیلم، کشمکشی که برای هیگیینیو که نقش آن را آنتونیو دلا توره بازی میکند، رخ میدهد برای مخاطب پر از هیجان است. مجبور به سکوت شدن و دست به کارهای عجیب زدن و از همه مهمتر شک همسایه به رزا و همسرش این فیلم را تا آخر به خوبی نگه میدارد. همسایه ای که او را به سربازان فرانکو لو داده و او توانست در فرصتی از دست سربازان فرانکو فرار کند و به خانه برگردد و پنهان شود. اما همسایه همچنان فکر میکند که او فرار نکرده و جایی در خانه است، اما هیچ گاه مدرکی به دست نمی آورد، که اتفاقا همین رفتارهای او فیلم را جلو میبرد.
زمان فیلم حدود دو ساعت و نیم است اما به دلیل تنش بالای داستان احساس خستگی به مخاطب دست نمی دهد. در فیلم فضای محدود داخلی به شکلی خلاقانه به تصویر کشیده میشود تا فیلم از نظر تصویری خسته کننده نشود. هیگینیو در مخفیگاه و حتی بین دو دیوار بیرون را میبیند و نقطه دیدهایش که سعی در فهم دنیای بیرون دارد، به لحاظ نوع روایت او و تصویر برداری بسیار تاثیر گذار است.
داستان حبس یک انسان ممکن است نتواند موفق در بیان باشد اما سنگر بی پایان در روایت یک موقعیت تک بعدی با دو شخصیت و با محور زندگی و عشق که قوی ترین عنصر و مضمون بسیاری از فیلم هاست، موفق ظاهر شده است. همانطور که فیلمی تاریخی و سیاسی است، به همان ترتیب فیلمی است که به سرکوب انسان ها در یک دوره از تاریخ می پردازد. سرکوب سیاسی، ضعف های انسان و ناامیدی، امید، فداکاری و در نهایت عشق که میتواند برای هر بیننده ای با هر فرهنگ و تاریخی به جز اسپانیا جالب و لذت بخش باشد.
فصل آخر فیلم که میتوان آن را خروج دانست، فصلی تعیین کننده است. دیکتاتوری تمام شده اما هنوز ترس وجود دارد ، رزا با بازی بلن کوئستا از اینهمه ترس خسته میشود و همسرش را ترک میکند و هیگینیو بالاخره تلاش میکند تا در را باز کند و بیرون بیاید. دوران فرانکو که حدودا چهل ساله است به دوران نازایی و انزوای فرهنگی و در نهایت به ناچار انفجار معروف است.
بازی آنتونیو دلاتوره و فضاسازی این صحنه بسیار زیبا و هوشمندانه است مردی که۳۳ سال راه نرفته، کفش نپوشیده و نور ندیده است و از همه مهمتر وقتی بیرون می آید خیلی چیزها به لحاظ مادی و معنوی تغییر کرده است. فرزند آن ها دیگر یک مرد جوان است. کوچه ها، مردم و …
اگرچه احتمالا زندگی یک انسان فراری در آن دوران بسیار حوصله سر بر بوده است اما فیلم حتی لحظه ای به این وضعیت دچار نمی شود.
فیلم با خروج هیگینیو راه رفتن سخت او و به دنبال رزا رفتن تمام میشود. پایانی با قدم های سنگین، مانند کودکی که تازه راه افتاده و ورود به دنیایی جدید.
این فیلم در جشنواره فیلم سن سباستین ۲۰۱۹ با اقبال وسیع مخاطبان و منتقدها روبهرو شد و بالاترین امتیاز را از منتقدهای کشور به دست آورد. این فیلم سرانجام ۶ جایزه از ۸ جایزهای را که نامزدش شده بود از سنسباستین دریافت کرد و بعد با کسب ۱۵ نامزدی در جوایز گویا در این زمینه رکوردشکن شد.
جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره سن سباستین برنده جایزه بهترین بازیگر زن، بهترین صدابرداری از جوایز سینمایی گویا و برنده جایزه بهترین فیلم، بازیگر مرد و زن، گریم و …در جشنواره سینمایی آسِ کان سبیا ( سویا)
در جشنواره فیلم گویا اسپانیا که به اسکار اسپانیا معروف است، این فیلم رقابت تنگاتنگی با «درد و افتخار» پدرو آلمادوار و «در خلال جنگ» الخاندرو آمنابار داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش