سینماسینما، محسن جعفری راد
فیلم از همان ابتدا تکلیفش را با مخاطب روشن می کند؛ از معدود دفعاتی است که به جای موقعیت قبل از طلاق یا همزمان با طلاق،قرار است فضای زندگی روزمره بعد از طلاق مینا واکاوی شود و در همین مقدمه چینی، به خوبی مخاطب را با فیلم همراه می کند. نریشنی که کاملا در خدمت اطلاع دهی قطره چکانی است و بدون کوچکترین تاکید گل درشتی، فردیت و هویت مینا را برجسته می کند. پس با یک شخصیت مهندسی شده طرفیم که قرار است به ابعاد پنهان وجودی اش دست پیدا کنیم.
لیلا حاتمی فضای لازم برای این همذات پنداری را به خوبی مهیا می کند. شخصیتی که به شکل مینیاتوری طراحی شده و حاتمی همچنان نشان می دهد که می تواند مخاطب جدی سینما را غافلگیر کند و استعدادهای کشف نشده ای دارد. ویژگی مهم کار او ریزنگری اش در فن بیان در خدمت معلق بودن شخصیت مینا و میمیک صورت در خدمت اضمحلال شخصیت است که با گریه ها،جیغ ها،خنده های عصبی و …به این اضمحلال ، رنگ و جلوه ای ملموس می بخشد.اوج بازی او سکانس مراجعه اش به رستوران بعد از گرفتن آزمایش است که شمایل یک مرده متحرک را به ظریف ترین شکل بازتاب می دهد و با صداسازی فوق العاده و راه رفتن نامتعادل و قامت خمیده و رنجور متناسب با بحران شخصیت، یک مستر کلاس بازیگری را ارایه کرده است.
حمید نعمت الله از معدود کارگردانانی است که هیچ وقت فیلم زیر متوسط نساخته و حالا با رگ خواب بهترین فیلمش را ساخته است. برگ برنده کار او مهندسی جزییات است. از فرم بصری گرفته تا باند صوتی چند لایه و یا موقعیت سازی های کمتر پرداخت شده از جمله ترکیب بندی های پله های اضطراری ساختمان،ساختار جذاب طوفان شدید و باران و برف، نمایش ظریف حالات صورت مینا و از همه مهمتر هدایت منسجم بازیگران که نشان می دهد شناخت کافی از ابزار و زبان سینما را پیدا کرده و با رگ خواب،فیلمسازی است که روح زمانه اش را می شناسد.
فیلم از همه نظر جزو بهترین های جشنواره است. از موسیقی و آواز به شدت همدلی برانگیز تا استفاده هویتمند از اشیا و گربه که غنای کافی را به روایت و ساختار می بخشد و از همه مهمتر بازی حاتمی که می توان با خیال راحت سیمرغ امسال را متعلق به او دانست.
از لحاظ محتوایی نیز فیلم چالش برانگیزی است.در سینمای ایران که اغلب فیلمسازانش ضد زن هستند و فیلمهای ضد زن می سازند، رگ خواب ، هشدار لازم را برای اضمحلال و مرگ تدریجی میناها می دهد که برای یک فیلم سینمایی دستاورد بزرگی است. اینکه محیط و وضعیت فرهنگی و اجتماعی چطور فضا را به مردابی بدل می کند که میناها ، دانایی و توانایی گریختن از آن را ندارند و باید مثل یک سند تصویری زنده به خوانش های مختلف از این فیلم پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- «بی پولی»؛ چالشهای خطرناک یک زوج
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- قاتل و وحشیِ فرهنگ
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
- همایون اسعدیان: «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر ۳۸ بازبینی نشده است
- اطلاعیه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» امکان حضور در جشنواره چهلم را ندارد
- اطلاعیه سازندگان فیلم «قاتل و وحشی»/ تاکید بر نمایش این فیلم برمبنای ساختارهای قانونی
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- سانسور یا ممیزی، مسأله این است/ سه تجربه شخصی و پیشنهادی درباره شورای پروانه ساخت
- جنگ یک مادر، برای رستگاری دختر/ اولین خلاصه داستان فیلم «قاتل و وحشی» + تصویری جدید از لیلا حاتمی
- همایون شجریان خواننده تیتراژ پایانی «قاتل و وحشی» شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
خیلی بد
یک فیلم ضد زن با بازی بسیار غلو شده و بد از حاتمی که ثابت کرد همون بهتره تو قالب همیشگیش یعنی زن روشنفکر کم حرف بازی کنه و کمترین اکت رو داشته باشه. چون وقتی قراره کنش مند بازی کنه جیغ های هیستریک میکشه و با صدای بلند و ازار دهنده گریه میکنه و میخنده.