سینماسینما، عاطفه کربلایی
«ذهن زیبا» به کارگردانی محمدرضا خردمندان که از ابتدای ماه رمضان روی آنتن شبکه اول سیما رفته، برداشتی آزاد از کتاب «سلولهای بهاری» است. این کتاب درباره زندگی دکتر حسین بهاروند رییس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان است که دهها جایزه بینالمللی کسب کرده و صدها مقاله ارزشمند نوشته است. «ذهن زیبا» از آنجایی که به یکی از مفاخر ایرانی در قید حیات میپردازد، یک استثناست.
نکته مهم در این سریال پرهیز از شعار و نگاه غلوآمیز به این شخصیت برجسته است. حسین ذهن زیبا گاهی دچار غرور میشود، ناامید میشود، اشتباه میکند، احساس تنهایی و بیپناهی میکند ولی از همه تجربههای تلخ زندگیاش درس میگیرد و به راهش ادامه میدهد.
امیر علی دانایی نقش جوانی و میانسالی دکتر بهاروند را ایفا میکند. او در کنار سایر بازیگران به خوبی از ایفای نقش خود برآمده است. نوع نگاه، حرکت و بیان او بهگونهای است که هم یک شخصیت علمی در رویان میبینیم و هم یک همسر عاشق و پدری مهربان در خانواده.
«ذهن زیبا» ریتم جذابی نیز دارد و هر قسمت در عین پیوستگی با قسمتهای قبل و بعد، داستانی خاص را روایت میکند. مهمترین ویژگی «ذهن زیبا» به تصویر کشیدن زندگی و چالشهای مردم عادی است و در این میان دغدغههای حسین گاهی همانند آنان است و گاهی از جنس یک دانشمند برجسته.
دکتر پروانه فرزانه (با بازی ساناز سعیدی) همسر حسین بود که بر اثر ابتلا به بیماری در سال ۹۹ درگذشت. او نیز از چهرههای برجسته علمی بود ولی در «ذهن زیبا» به این موضوع چندان پرداخته نشد.
در مجموع «ذهن زیبا» که سرشار از صبر، مهربانی، سختکوشی و امید به آینده است در روزگاری که تلویزیون سعی زیادی در ساخت سریالهای امنیتی و سیاسی و ایدئولوژیک میکند، اتفاق مبارکی است، مانند نسیمی در یک روز بهاری…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





