سینماسینما، سحر عصرآزاد
روز اول جشنواره سی و هشتم فجر در پردیس ملت؛ سینمای اهالی رسانه با نمایش سه فیلم سینمایی از کارگردانانی گذشت که زنان در آثارشان محوریت داشتند؛ خواه تعیین کننده خواه مجبور.
«سه کام حبس» هفتمین ساخته سامان سالور به تجارت ماده مخدر شیشه در خانواده ای از طبقه فرودست می پردازد. بحرانی با ضرب الاجل چند روزه که زندگی این زوج را همچون چاه فاضلاب بالازده آشپزخانه شان، در خود می بلعد و آنها را تبدیل به زخم خوردگانی می کند که تا ابد زخمی می مانند. هرچند بحران ایجاد شده به واسطه پنهانکاری مرد در خرید و فروش شیشه به وجود می آید که در فیلم تاوانش را هم پس می دهد، اما باید زن را کاراکتر محوری دانست که هرچند به اجبار اما تصمیمی انتحاری و چه بسا اشتباه برای نجات خانواده اش از بحران می گیرد. زنی که پنهانکاری اش درحد سیگار کشیدن است و در دوراهی بین مظاهر زندگی مدرن همچون تتو و اعتقادات مذهبی و نذرهایش مانده، اما مجبور می شود شیشه جابجا کند، توزیع کند، بفروشد و حتی در موقعیت تجاوز قرار بگیرد. تلخی و تراژیک بودن این موقعیت هرچند می تواند واقعی و وامدار رئالیسم باشد اما واقعیت این است که در یک فیلم سینمایی باید میزان همه عناصر درام کنترل شده و متناسب با تأثیر و بازخوردی باشد که از مخاطب می خواهد. وقتی این میزان به بهای واقع نمایی از دست می رود، نمی توان انتظار داشت مخاطب با همه معضلات ریز و درشتی که در کاراکترها و قصه های فرعی و اصلی طراحی شده، همراهی کند و برایشان دل بسوزاند. مخاطب از یک جایی به بعد این زنجیره افراطی را رها می کند حتی اگر کارگردان بخواهد با ضجه های دردآور یک نوزاد، وجدانش را به چالش بکشد که به همراهی با فیلم ادامه بدهد.
«قصیده گاو سفید» دومین ساخته بهتاش صناعی ها به بحران زندگی زنی با کودکی ناشنوا می پردازد که با از دست رفتن شوهر می خواهد روی پای خودش بایستد. به همین واسطه مقابل رفتارهای بازدارنده خانواده شوهر، همسایه ها و افراد جامعه به عنوان یک زن بیوه تنها ایستادگی می کند. اما وقتی بازپس گیری تاوان مرگ شوهر تبدیل به هدف جدیدش می شود، طبعاً سویه ای جدید از این زن و انتخابگری اش رخ نمایی می کند. زنی که در نیمه اول فیلم می خواهد مستقل باشد و یک هدف بزرگ در سردارد و زبان و لحن و فرم فیلم هم در خدمت روایتی ساده و سرد و بی تکلف از این موقعیت بحرانی است. اما در نیمه دوم این لحن و فرم با پذیرش بدون زمینه مردی غریبه به زندگی اش تحت تأثیر قرار می گیرد و زمینه ای برای ایجاد پرسش های منطقی می شود. طراحی جذاب فیلمساز که یکی از نویسندگان فیلمنامه هم بوده در جلو انداختن اطلاعات مخاطب نسبت به زن در کشف هویت مرد غریبه و چرخشی که در روایت به وجود می آید از نقاط قوت کار است. اما این وجه در طولانی شدن زمان همجواری مرد غریبه با این خانواده، تا حدی زیادی از دست می رود. در واقع این پرسش ها باعث کمرنگ شدن ارتباط مخاطب با یک درام پیشرونده می شوند؛ درامی که زن در آن انتخابگری تعیین کننده ای دارد غافل از آنکه در کنه موقعیت گرفتار یک بازی ندانسته شده است.
«عامه پسند» سومین ساخته سهیل بیرقی است که به تلاش های یک زن ۵۷ ساله برای تغییر مسیر زندگی اش پس از جدایی می پردازد. زنی که با بازگشت به زادگاهش؛ شهرضا قصد دارد از نو شروع کند بدون آنکه درگیر انتظاراتی باشد که به عنوان یک زن- مادر مطلقه از او می رود. هرچند زمینه ای برای این تصمیم طراحی نشده اما فیلمساز هم درام خود را از لحظه ای شروع می کند که او این تصمیم را گرفته و پای در راه سفر گذاشته است. نکته اصلی که باعث سوال برانگیزی فیلم می شود فرم متقاطعی است که بیرقی برای روایت داستان خود انتخاب کرده که تنها حس و حال ذهنی زن را تداعی می کند و این پس و پیش شدن کارکردی در درام و پیشبرد آن یا احتمالاً ارتباط بهتر مخاطب با موقعیت زن نمی کند. بخصوص که برخی سکانس ها در تکرارهای متوالی نه دقیقاً همان سکانس بلکه تصویر مبهم و محدودی از یک مواجهه است که بعدتر رمزگشایی شود درحالیکه پس از کشف وجه جدیدی به فیلم و برداشت مخاطب نمی افزاید. اما واقعیت این است که حرکت خلاف جهت جریان زن؛ هرچند احساسی و هیجانی و بدون پسزمینه، نگاه جسورانه ای به فیلم داده که باعث می شود از تبدیل نشدن آن به فیلمی قابل استناد افسوس خورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- جایزه بهترین فیلم داوران دانشگاهی جشنواره جنایات و مکافات برای «قصیده گاو سفید»
- هشت جشنواره بینالمللی میزبان «قصیده گاو سفید» در آبان ماه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴