سینماسینما، افسون جاوید
۱- درباره نویسندگان
نخستین مسئلهای که درباره فیلم «روز صفر» باید به آن توجه کرد قرار گرفتن بهرام توکلی در کنار سعید ملکان در قامت فیلمنامهنویس است. کارگردانی که با نگاهی به آثارش از جمله «پا برهنه در بهشت»، «اینجا بدون من» و یا حتی «نزدیکتر» میتوان فهمید در نگارش فیلمنامه بیشتر به فیلمهای فلسفی و روشنفکرانه گرایش دارد؛ فیلمهایی نزدیک به فیلمهای هنری اروپا و همین مسئله سبب شده تا بهرام توکلی و سعید ملکان آنطور که باید و شاید در نگارش فیلمنامهای که از همان ابتدا بنایش بر تعقیب و گریز گذاشته شده چندان موفق عمل نکنند چرا که فیلم قرار است با یک اکشن تمام عیارِ برگرفته از اکتهای پیچیدهی میدانی و اسپیشیال افکتهای بهروز، روایتگر یکی از مرموزترین عملیاتهای جاسوسی باشد و مخاطب را در سالن سینما میخکوب پرده کند.
۲- مرز باریک صعود و سقوط
«روز صفر» به عنوان اولین ساختهی ملکان، این بار در قامت کارگردان، که سالیان دراز نامش به عنوان گریمور زبانزد بود و بعدتر با تهیهی آثار سینمایی مهمی پررنگتر شد دارد روی مرز باریک صعود و سقوط گام بر میدارد. فیلم به یکی از ملهتبترین رخدادهای قرن گذشته یعنی عملیات و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی میپردازد سوژهای که به خودی خود پرکشش است و میتواند با فضاسازی و ایجاد تعلیق و سوسپانسهای مخاطب پسند خروجی موفقی داشته باشد اما در عین حال اندکی کم و زیاد شدن در پرداختها هم قادر است تا همین سوژه بکر را به کلی از بین برده و موجبات زمین خوردن فیلمساز را فراهم کند.
۳– برگ برندهای که از کف میرود
فیلم در روایت داستان آشکارا ضعیف عمل میکند. با آنکه از سکانسهای ابتدایی مخاطب با بمباران اطلاعاتی روبهرو میشود اما در چهل دقیقهی آغازین، فیلم تنها در عرض داستان پیش میرود و هر چه میگذرد قصه در بطن درام و حوادث به لکنت میافتد و در جا میزند. حال آنکه یک مخاطب معمولی سینما هم میتواند با یک نگاه ساده متوجه شود که اتفاقا فیلم یک نقطهی دراماتیک مهم و اثرگذار دارد و آن عملیات تروریستی سراسری است که کارگردان میتوانسته از آن به نفع قصه گوییاش استفاده کند اما متاسفانه در یک سوم پایانی فیلم پررنگ میشود و اساسا این برگ برنده از کف میرود.
۴- انتخاب ساعد سهیلی
پرسش دیگری که در این فیلم مطرح است در باب انتخاب ساعد سهیلی برای ایفای نقش عبدالمالک ریگیست. ساعد سهیلی هم از نظر فیزیکی و هم حتی ابهت شخصی، کمترین شباهت را به این تروریست دارد و حتی گریم هم نتوانسته او را به ریگی نزدیک کند و شاید ناخواسته ما را به قیاس آرمین رحیمیان با او میاندازد که در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار همین نقش را ایفا کرد. باید دید متر و ملاک ملکان برای انتخاب ساعد سهیلی چه بوده است.
به هر روی «روز صفر» بعد از حواشی که در جشنواره سال ۹۸ با آن رو به رو شد، من باب از بین رفتن تعدادی از راشهای فیلم به دست دستیار فیلمبردار که به کشوری دیگر پناهنده شده بود و حضور ناگهانی فراستی و البته تمجید او از فیلم، به اکران نوروز ۱۴۰۱ رسیده و باید دید مخاطبان دربارهی اولین ساختهی سعید ملکان چه نظری دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو آکادمی اسکار شدند
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند