سینماسینما، محسن جعفری راد
ابلق/ نرگس آبیار
ابلق بدون شک بهترین فیلم کارنامه نرگس آبیار و جزو دو فیلم برتر جشنواره است. آبیار در ابلق این بار سراغ یک تابو بزرگ در جامعه و به خصوص در یک محله دور از شهر و میان زنان و دختران رفته است. یک ایده مرکزی پر ریسک و روشنگرانه که پتانسیل یک روایت سانتی مانتال را داشت اما کارگردان مرز میان واقع گرایی و تلخی و شیرینی روایت را به خوبی رعایت کرده است.
می توان نگاهی جهان شمول هم به فیلم داشت. اینکه در چند سال اخیر جنبشی در همین راستا یعنی افشاگری تعرض و تجاوز رخ داده و فیلم آبیار رگه هایی از این حال و هوا را هم دارد.
فیلمی که همان نگاه نشانه شناسانه آبیار باز هم در آن قابل تشخیص است که با رعایت ایجاز توسط او، مخاطب می تواند از طریق پیوند دادن این نشانه ها، به مفهوم اصلی فیلم برسد. از کبوترهایی که در آسمان رها شده اند و نماهای هلی شات انگار زاویه دید آنها هستند تا شیشه ای که دو بار می شکند و می توانند قرینه هم باشند و ….
آبیار مختصات یک روستا را با طراحی صحنه غنی و فرم بصری مناسب به خوبی در آورده و میزانسن های پر از هنروری دارد که به خوبی از پس کنترل آنها برآمده است، به خصوص در جغرافیای روستایی که پستی و بلندی های زیادی دارد و کار را برای عوامل فنی سخت می کند.
معمولا بازیگران فیلم های آبیار، یکی از برگ های برنده کارهایش هستند و سیمرغ گرفته اند. از مریلا زارعی گرفته تا هوتن شکیبا و این بار هم این شانش را دارند. چه بهرام رادان که اثری از شمایل شیک و آراسته اغلب کارهایش نیست و به کمک چهره پردازی، نقشی متفاوت را بازی کرده، چه بازی در سکوت شاکردوست که بیشتر به عنوان بازیگری برونگرا شناخته میشود اما به خوبی توانسته با میمیک صورتش درونیات خود را القا کند و به خصوص استفاده ای که از چادر در فیلم می کند، نمونه ای مثال زدنی از استفاده خلاقانه بازیگر از اشیای صحنه است و انعطاف عالی هوتن شکیبا که شاید او را یک بار دیگر شایسته سیمرغ کند.
بی همه چیز/ محسن قرایی
یک فضاسازی ماهرانه، فیلمنامه ای که با همه ضعف های اندکش، هم سرگرم کننده و هم تاویلپذیر است. میزانسن های حساب شده و در راستای پیشرفت فیلمسازی محسن قرایی؛ از همه مهمتر رویکردی روشنگرایانه درباره مردمانی که حزب باد هستند و فیلمساز به خوبی این نقاب ها و دو رویی ها را نشان می دهد.
زالاوا/ ارسلان امیری
در سینمایی که نیاز به تنوع ژانر دارد، ساخت اتمسفر یک روستا که مردمانش به جن و جن گیری اعتقاد دارند یک ریسک بزرگ است که عوامل فیلم به خوبی از عهده اش برآمده اند. به خصوص کارگردانی با دکوپاژهای متنوع و بازی بازیگران به خصوص پوریا رحیمی سام با فن بیانی عالی و نوید پور فرج که انگار نه انگار در مغزهای کوچک زنگ زده بازی به شدت برون گرایانه داشت و اینجا فقط از طریق چشم ها و میمیک صورت، درونیاتش را به خوبی منتقل می کند و می توانند کاندید سیمرغ شوند.
ستاره بازی/ هاتف علیمردانی
یک فیلم غافلگیرکننده در کارنامه هاتف علیمردانی. خلق یک فضای مالیخولیایی و اجرای فیلمی که در آمریکا فیلمبرداری شده، نشان از درایت علیمردانی دارد و در کنار کوچه بی نام، جزو فیلم های اثرگذار کارنامه اش قرار می گیرد. فیلم یک برگ برنده مهم هم دارد. ملیسا ذاکری که معمولا نقش های مکمل و فرعی بازی می کرد، در اینجا قهرمان داستان است و به خوبی از زبان بدن و فن بیانش استفاده کرده و می تواند نامزد سیمرغ شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





