سینماسینما، محدثه واعظیپور
مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» ساخته امید نجوان، برای دوستداران سینمای ایران، فیلمی تماشایی و جذاب، خاطرهانگیز و حسرتبار است.
مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» مثل اغلب مستندهای پرتره درباره سینماگران شاخص، به بررسی فعالیتها و جایگاه حرفهای فیلمسازی میپردازد که دو دهه از درگذشت و غیبتش در سینمای ایران گذشته است. خاچیکیان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از «عقابها» عملا جایگاه باشکوه و خاص خود، به عنوان سینماگری مولف، کوشا و محبوب را از دست داد. سالخوردگی به سراغش آمد و بیش و پیش از آن، زیست طبیعی خود را از دست داد. مدیران سینمایی وقت، به دنبال کشف چهرههای تازه بودند و امتداد موفقیت و شهرت ستارههای قبل، برایشان مطلوب نبود. خواه در قامت بازیگر، خواه در قالب فیلمساز. پس، «چاوش» که از جنس سینمای خاچیکیان نبود، او را وارد مسیری کرد که به کم کاری، انزوا و حذف از سینمای ایران انجامید.
مستند امید نجوان که منتقد سینماست، نگاهی جستجوگرانه به روند فیلمسازی خاچیکیان دارد، عشق او به سینما، عزت نفس و سلامتش در کار را به تصویر میکشد و در کنار روایت پرفراز و فرود زندگی یک فیلمساز حرفهای، مسیر سینمای ایران از اواخر دهه سی که خاچیکیان، فیلمسازی را آغاز کرد تا دهه هفتاد را عیان میکند. فیلم، ابتدا با روایت خاچیکیان پیش میرود، انتخاب فیلمها و سکانسها، درست و دقیق است، پس از آن گفتگوها شروع میشود که خاطراتی درباره شکل فیلمسازی و کوشش خاچیکیان است، و عکسها و تصاویر که تماشایی هستند. «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» فیلمی سرپا و نوستالژیک است، به ویژه برای آنهایی که به سینمای ایران علاقهمندند و رد پای بزرگانش را میجویند و دستاوردهایش را منوط به یک دوره، یا تعدادی اندک از فیلمسازان بیشتر شناخته شده، نمیدانند.
علاقه و تسلط امید نجوان به موضوع و تاریخ سینمای ایران، باعث شده او هم در قالب گفتوگوکننده به نکاتی درست اشاره کند، هم در نقش فیلمساز، بخشهایی از تاریخ یا حتی زندگی شخصی خاچیکیان را برجسته کند که شنیدن و دیدنشان، باارزش است. شاید یکی از مهمترین وجوه شخصیت خاچیکیان، که اغلب گفتوگوکنندگان بر آن، صحه میگذارند، سلامت نفس و اخلاق خوش است. عنصری که در زندگی امروز و قوانین نسل جدید غیبتی پررنگ دارد. خاچیکیان، به عنوان فیلمساز محبوب مردم، کارگردانی که اغلب فیلمهایش پرفروش بوده و بسیاری از تهیهکنندگان دوست داشتهاند با او همکاری کنند، هرگز بنده ثروت نشد و علایق و دغدغههایش درباره روایت، فیلمسازی و کارگردانی را فدای مواهب مالی نکرد. این شاید، کلیدیترین نکته مستند امید نجوان باشد، آنهم در روزگاری که تعدادی از سینماگران، فقط به واسطه روابط از این پروژه به آن پروژه میروند و آثار بی کیفیت تولید میکنند و معیاری جز منفعت مالی ندارند. دریغ برانگیز است که سینما، سینمای امروز ایران، میراث عاشقان این هنر را اینچنین، بیارزش و درگیر مناسبات سیاسی، مالی و معادلات غیرفرهنگی کرده است.
مستند امید نجوان، این روزها در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است، تماشای فیلمی پرکشش، پر از تصاویر تازه و باکیفیت از یک عاشق سینما احتمالا برای دوستداران هنر سینما جذاب، گاهی غرورآفرین و البته در بعضی موارد دریغبرانگیز است. تلاش صادقانه امید نجوان، برای ثبت بخشی از تاریخ سینمای ایران که معمولا نادیده انگاشته شده، یا درباره آن با حب و بغض داوری شده است، قابل تحسین است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- یک پرتره، یک ادای دین/ درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتگو»
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- گفتگوهای اختصاصی سینماسینما با هنرمندان، منتقدان و کارگردانان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش سوم)
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- مراسم دیدار با عوامل مستند «آیدین» با حضور اعضای تیم ملی بسکتبال برگزار شد
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- پوستر مجموعه فیلمهاى کوتاه «هفت» منتشر شد/ تقدیم اکران اول به علی انصاریان
- «مراسم تدفین کلاغها» در هنروتجربه به نمایش درمیآید/ زنی که هزاربار میمیرد
- فیلم سینمایی «شاهین» توقیف شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴