سینماسینما، محسن جعفری راد:
بدون تاریخ بدون امضا،نسبت به فیلم قبلی وحید جلیلوند گامی رو به جلو محسوب می شود. داستانی نسبتا پرکشش با اجرایی در خدمت تبیین فضای تردید و دوگانگی و معلق بودن شخصیت ها. هم دوربین روی دست کنترل شده ای دارد و هم در طراحی میزانسن سعی شده از هرگونه قضاوت نسبت به شخصیت ها و موقعیت ها پرهیز شود. در واقع جلیلوند هوشمندانه اجرایی در خدمت نسبی نگری به بحران داستان طراحی کرده تا در روایت داستان از هرگونه ایدیولوژی زدگی پرهیز کرده باشد.
از لحاظ محتوایی نگاهی ظریف به تاثیر فقر و بیکاری در خانواده ها شده؛ کارگری مرغ مرده به مردی می فروشد و مرد از آن مرغ به خانواده اش می دهد و پسرش به خاطر مسمومیت می میرد.در این میان یک پزشک هم که شب قبل از مرگ با این خانواده تصادف کرده،دچار عذاب وجدان می شود. با این داستان دو خطی ، اختناق موجود در خانواده طبقه پایین جامعه تبیین شده،تاثیر فقر و بیکاری، به خوبی ترسیم می شود و گره افکنی داستان به این ترسیم درست کمک می کند.
بهترین بازی فیلم از آن نوید محمدزاده است که همچنان نشان می دهد استعدادهای کشف نشده ای دارد. به معنی دقیق کلمه برای شخصیت صداسازی کرده،مثلا حرفها را نصف و نیمه ادا می کند و صدای غیر شفاف دارد که نشانه ای از سرخوردگی شخصیت است که محمدزاده به کمک متن و کارگردان به این شکل ملموس پرورش شخصیت دست یافته است.او توانایی این را دارد که در اوج خشونت و پرخاش ،اوج و فرود صدایش را کنترل کند که مهمترین برگ برنده بازی او در چند سال اخیر است؛تعادل میان انرژی درونی که در چشمها برجسته می شود و انرژی بیرونی که در حرکات دستها و سر به اوج خودش می رسد.
اما چرا این امتیازات مثبت نمی تواند به یک دستاورد بزرگ ختم شود؟ مشکل به جاه طلبی کارگردان مربوط می شود. اینکه ایده مرکزی داستان پتانسیل پرداختی بهتر از این را داشت،به خصوص پایان بندی الکن فیلم که نسبت به قوام گره افکنی،گره گشایی شتابزده و مغشوشی دارد.در واقع انگار فیلمساز
افق اندکی برای راه یافتن شخصیتهایش به حافظه عاطفی و تحلیلی مخاطب در نظر گرفته و به کمترین ها قانع شده.مثلا به راحتی می شد به جنس رابطه زوج دکتر داستان نزدیک شویم،از حجم احساسات گرایی صحنه بازسازی مرگ کاسته شود،فضایی متنوع و تر و تازه برای دادگاه در نظر گرفته شود،سکانسهایی زاید مثل دفن کردن فرزند در خدمت یک روایت موجز،حذف شود و …اما به خاطر بسنده کردن فیلمساز به تاثیر موقتی بر مخاطب، کمتر از این پرداخت ها خبری هست.
با وجود این ضعف ها جلیلوند نشان می دهد که موفقیت نسبی فیلم اولش اتفاقی نبوده و می توان مشتاق کارهای بعدی اش ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- بغضت را قورت بده/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- «بدون تاریخ، بدون امضا» به نمایش خانگی آمد
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- اکران فیلمی با بازی نوید محمدزاده در جشنواره حقوق بشر ژنو
- با حضور امیر اثباتی، وحید جلیلوند و سعید عقیقی؛ مداخلهی هنرمند سینما در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- «شب، داخلی، دیوار» در فهرست نامزدهای جوایز آسیا پاسیفیک
- نشست «شب، داخلی، دیوار» در ونیز برگزار شد/ وحید جلیلوند: بدون دوقطبیها «گفتگو» بهتر شکل میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد