بازیگر نامداری درگذشت که کارنامهای پربار داشت و از بزرگان سینمای ایران بود. کار بازیگری را دیرتر از همنسلانش- در ۲۵ سالگی- آغاز کرد ولی وزن اندوختهاش و آنچه به عنوان سابقه برای خود دست و پا کرد بسیار درخشان بود. بی شک یکی از چند بازیگر مهم و کم مانند تاریخ سینمای ما امروز از جهان رخت بربست؛ او هم در تئاتر درخشیده بود و هم در سینما درجه یک بود. انبوه نقشهای ماندگار و متنوع را که با مهارت و استادی اجرا کرد، با ویژگیهای منحصربفرد – به ویژه طنازی خاص خودش- در هم میآمیخت و این از او بازیگری ساخت که در طول زمان چنان تثبیت شد که به قلههای بازیگری سینمای ایران نزدیک بود.
نگاهی ساده به فهرست بلندبالای نقشها و فیلمهایی که از او به جا مانده، بدون هر توضیحی گواه آن است که هنرمندی گرانسنگ را از دست دادیم؛ گرچه برای او کار جلوی دوربین، سالها بود که به پایان رسیده بود و مشکلات جسمی دیگر اجازه فعالیت در سینما را به او نمیداد.
عمر بلند و پربار او به پایان رسید اما بیش از ۶۰ سال فعالیت مستمر جلوی دوربین یا روی صحنه نمایش و خلق دهها نقش ماندگار، سرمایه بزرگی برای سینما و تثاتر ایران فراهم کرد. او در فعالیتهای اجتماعی و صنفی هم تازمانی که وضعیت جسمانیاش اجازه میداد، حضوری موثر داشت و گاه حضور نمادین او در اتفاقات مهم به یاد ماندنی است؛ مثل بازگشایی خانه سینما در سال ۹۲ و کلی رویداد مهم دیگر.
از انتظامی پس از انقلاب در کنار داود رشیدی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی به عنوان پنج بازیگر بزرگ سینمای ایران یاد میشد.
او بازیگر محبوب بزرگترین کارگردانان معاصر ایران بود و بارها و بارها با علی حاتمی و داریوش مهرجویی کار کرد. و بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، هژیر داریوش، خسرو هریتاش و پرشمار از کارگردانان معتبر سینمای ایران از او بهره بردند و او در خلق بسیاری از آثار ماندگار سینمای ایران موثر بود.
کمتر بازیگری است که حتی عامه مردم هم کلی از نقشهایش را به نام، به یاد داشته باشند و این گواه ارتباط تنگاتنگ یک بازیگر با مردم است؛ مشد حسن در گاو، فتح الله در آقای هالو، ولی خان در صادق کرده، سامری در دایره مینا، حاجی در حاجی واشینگتن، ناصرالدینشاه در کمال الملک و در ناصرالدینشاه آکتور سینما، عباس آقا سوپرگوشت در اجاره نشینها، حاج خالو در شیرک، موسیو روسیخان در گراندسینما، دبیری در هامون، کرمعلی در بانو، امیرجلالالدین در خانه خلوت، نیتالله در روز فرشته، رسول رحمانی در روسری آبی و آقای سپیدبخت در خانهای روی آب، شاه نقشهایی از عزتالله انتظامی اند که در خاطرهها ثبت شدهاند.
او یکی از برجستهترین نقش هایش را در کسوت خانحاکم در سریال معظم هزاردستان ساخته جاودان علی حاتمی آفرید.
نقشهایش در بیتا، پستچی، ستارخان، ملکوت، مدرسهای که میرفتیم، خانه عنکبوت، شیرسنگی، در مسیر تندباد، کشتی آنجلیکا، جنگ نفتکشها، روز واقعه، گاوخونی، دیوانهای از قفس پرید، حکم، شب، ستاره میشود و مینای شهرخاموش، نیز از یاد نخواهد رفت.
انتظامی نخستین جایزه معتبر بازیگری در عرصه بینالمللی را برای سینمای ایران برد؛ هوگوی نقرهای جشنواره شیکاگو برای فیلم گاو در ۱۹۷۱. او همچنین چهاربار سیمرغ جشنواره فجر را هم گرفت؛ دوبار برای نقش اول -روز فرشته و گراند سینما- و دوبار برای نقش دوم- خانهای روی آب و گاوخونی.
در سالهای آخر فعالیت در دهه ۸۰ نقشهایی کوتاه در آتش سبز، زادبوم و آخرین فیلمش راه آبی ابریشم ایفا کرد که کوتاه اما همچنان موثر بود.
انتظامی در چند سریال و چندین تلهتئاتر هم بازی کرده و دهها نمایش ارزشمند هم به صحنه برده است.
پرونده زندگی بازیگر ارزشمند سینما و تئاتر ایران بسته شد تا او نیز با کوهی از خاطرات جمعی دلپذیری که برای سینمای ایران آفرید، به خاطرهها بپیوندد. روحش شاد.
اعتماد. شنبه ۲۸ مرداد ۹۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»