سینماسینما، نوید جعفری
پرسشگری قطعا خصلت جهان مدرن و نشانهای از مدنیت است، شک نکنید وقتی بخش فرهنگی و هنری هر جامعهای نسبت به هر موضوعی واکنشی نشان میدهد، ماهیت مهم آن را احساس کرده است و نمیتواند بیتفاوت از کنار آن بگذرد که اصولا داستان اصلی هنر همین پرسش و نهایت دغدغهای است که مولف و خالق اثر را به واکنش وادار میکند.
در این میان هر چه تراژدیها تلختر و ناگوارتر میشود نوع مواجهه و برخورد با آن متفاوت میشود و نمونه ملموسش را میتوانید در تراژدی تلخ قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر همسر فقید او مشاهده کنید.
برخورد جامعه نه در طیف هنرمند که حتی در طیف علاقهمند چیزی از جنس بهت و حیرت و در نهایت غم و سوگی عظیم بود.
غم و دردی که برای هر که او را بیشتر میشناخت بیشتر و به همین نسبت برای دیگران قطعا اندکتر میشد.
حالا باید پرسید بهروز افخمی در کدام دایره حضور دارد که پس از خاکسپاری این دو انسان شریف، پا به منزل آنها گذاشته و با کمال سرخوشی و لبخند از ساخت فیلم سخن میگوید؟
برای آنانی که با افخمی آشنایی دارند چندان این اتفاق عجیب و غریب نبود اما برای دیگرانی که با موج سواریهای برخی آشنا نیستند قطعا عجیب است که چگونه یک کارگردان میتواند در محل قتل دیگری حاضر شود و با لبخند از پروژهای که دارد حرف بزند بی آنکه حتی در ظاهر هم اندوهی داشته باشد.
شاید هم قصد دارد سه گانه اتفاقی را که با نام کارگردانان مطرح و نام آشنا گره خورده را تکمیل کند همان سه گانهای که با قرار دادن ناصر تقوایی در موقعیتی برزخی برای رفتن از پروژه کوچک جنگلی آغاز شد و بعد با نادیده گرفتن فضای فکری زندهیاد علی حاتمی باعث شد فیلم جهان پهلوان تختی او را نیمه کاره در دست بگیرد و بدل به فیلمی جنایی کند که خواست مولف اصلیاش نبود.
یا شبیه همان رفتاری که او را برای رسیدن به شهرت به سمت حزبی سوق میدهد تا وارد مجلس شود و بعد از سالها به همه آن شعارها پشت کند و به جبهه مقابل گریز بزند تا صاحب برنامهای شود که اگر فریدون جیرانی آن را معرفی نکرده بود قطعا همان تعداد بیننده را هم نداشت.
بعد در همان برنامه هفت که قرار بود به بررسی سینمای ایران بپردازد همسو با کارشناسان دستچین شدهاش، تیشه به ریشه سینمای مستقل بزند تا جایی که با ریزش مخاطبان علاقهمند سینما، هفت هم فراموش شود.
اظهارات ضد و نقیض او در طی این سالها حتی در خصوص کرونا همیشه جنجال برانگیز بود تا جایی که فراموش کنیم او خالق فیلم سینمایی عروس و شوکران بوده است.
با این پیشینه و اتفاقات به نظرم نباید چندان تعجب کرد از این ورود یکباره برای در تیتر قرار گرفتن، نباید بهت زده شد از آن لبخندها.
چندان نگران نتیجه هم نباید بود چرا که همانند انبوهی طرح و ایدههای هیجانی و فرصت طلبانه به نتیجه رسیدن این پروژهها در هالهای از ابهام خواهد بود و اصلا چه باک که سینمای ایران و علاقهمندانش آگاهتر از گذشته هستند.
تنها میتوان افسوس خورد به حال سینما و آدمهایش، برای دو هنرمندی که به قتل رسیدند و افسوسها خورد برای اینکه همچنان وجود عدهای در عدم وجود دیگران معنا پیدا میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- وکیل متهم ردیف اول: شاید هیچ وقت ابهاماتِ پرونده قتلِ مهرجویی و همسرش حل نشود
- دیوان عالی کشور ایرادات پرونده را پذیرفت/ احتمال وجود شخص یا چاقوی دیگر در پرونده قتل مهرجویی و همسرش
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز