سینماسینما، محمود گبرلو
برخی نسل جدید را تشویق میکنند تا فیلمهای قدیمی را بیشتر ببینند و حتی در همان دوران بمانند و زندگی کنند. در صورتیکه سینمای امروز ایران صدها گام جلوتر است و این را مدیون رهبرکبیر انقلاب امام خمینی (ره) میدانم که در همان ایام با تایید فیلم «گاو» جریان روشنفکری را مورد حمایت قرار دادند. تحلیل سینمای قبل انقلاب یک ضرورت هست. بیش از چهل سال است درباره آن دوران تحلیل و تفسیری ارایه نشده اما فیلم های آن دوران به وفور دست به دست می چرخد. دیدن سینمای آن دوران بدون تحلیل و شناخت، سوالات متعددی را ایجاد میکند. از زمان برنامه هفت درصدد بودم تحلیلی شفاف به آن دوران داشته باشم حتی در ذهن ام بود برخی از آنان را بیاورم گفتگو کنم اما حتی نمیشد یک عکس سالم و تندرست! از آن دوران را نشان داد البته الان هم جرات اش نیست و حتی بعید است بتوان برخی تصاویر را هم پخش کرد اما بعد چهل سال میتوان و یا باید وارد جزئیات شد و راجع به آن بحث کرد. فکر کنم در برنامه جناب جیرانی قدری بحث شد و جلسه تهیه کنندگان آن زمان که فردین هم حضور داشت پخش شد و آقای معززی نیا هم کتابی نوشته اند و من هم اینجا اعتراف کنم روزی با ناصر ملک مطیعی گفتگویی انجام دادیم اما نامش رو زیر نویس نکردیم. خودم روی آنتن زنده نامش را گفتم. ناظر پخش عزیز که جوانی بود وقتی گفتگوی آن مرحوم رو لابلای مصاحبه ها دید نشناخت. فقط گفت او چه کسی است؟ گفتم تهیه کننده ای قدیمی که درددل دارد. و پخش شد هیچ اتفاقی هم نیفتاد. یک روز باید گفت چرا از سینمای قبل انقلاب آنقدر زیاد استقبال می شد. گردش اقتصادی بدنه سینما چگونه بود. سینمای روشنفکری آن دوران چه نسبتی با سینمای بدنه داشت و یا رمز موفقیت و پرفروش بودن فیلم های فردین و دیگران چه بود. مطمئنا تنها لخت بودن زنان و مشروب خوردن در کاباره و رقصیدن آنچنانی نبود و یا نسبت حکومت با سینما گران بدنه و روشنفکری چگونه بود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- یک سند ماندگار از یک شاهکار/ درباره مستند «داریوش مهرجویی، ساختن فیلم گاو»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- گفتگوی جذاب و شنیدنی داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی درباره فیلمهای گاو، قیصر و دایره مینا
- روایت و نقد «گاو» در بیست و سومین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- اولین نمایش جهانی «گاو» در جشنواره کن بود + سند
- کلیپی از داریوش مهرجویی، به مناسبت زادروز این کارگردان + ویدئو
- فیلم «گاو»/ مروری بر کارنامه فیلمسازی مهرجویی به بهانه سالروز تولدش
- تاریخ سینمای ایران در ۲۳ پرده/ اینفوگرافیک
- بازیگر فیلم «گاو» به دنبال احقاق حق خود/ هیج دستمزدی دریافت نکردیم
- مهرجویی: ذله شدم که در سینما اینقدر سد سانسور وجود دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





