سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و به تهیهکنندگی حسین فرحبخش جزو فیلمهای اکران عید نوروز است.
در سینمای ایران، تا حدودی کارگردان محوری، شاکله سینمای بعد از انقلاب را یدک میکشد. مثلا سینمای امیر نادری، کیانوش عیاری، مجید مجیدی، اضعر فرهادی، بهرام بیضایی و…
اما در سینمای ایران باید در بخش تهیهکنندگی نیز نام یک تهیهکننده پر سر و صدا همیشه به زبان آورده شود.
سینمای حسین فرحبخش بعد از چهل سال فعالیت بیوقفه و مستمر با اکثر سوژههای سطحیاش و با کارگردانان صاحب نام، معروف و ناشناخته کار کرده است. اما سبک و سیاق فیلم فارسیاش را با قوت و قدرت ادامه میدهد.
او تلاش فراوانی دارد فیلمهایی که تهیه میکند، در گیشه موفق باشد. و براساس شنیدهها حساب و کتابش هم با دستاندرکاران درست است.
اما فیلمهایش را با سوژههای دمدستی و قابل لمس میسازد. گاه مشابهسازی از فیلم های سینمایی قبل از انقلاب، تکراری و شیوههای پرورش و پرداخت اثر بدون پیچیدگی زبان سینما و البته بدون لکنت. ساده تعریف میکند.
مخاطب خاص همقدم فیلمهایش نیست. اما مخاطب عامپسند در صدر خواستههایش هست.
روزگاری فیلمهای ردهبندی جیماش، گیشهها را فتح میکرد. و چند سالی هست که اوضاع فروش فیلمهایی را که تهیه کرده، مناسب نیست، اما همچنان اصرار بر چنین فیلم هایی دارد. ضمنا تا سینما در ایران نفس میکشد، امثال آقای فرحبخش، همچنان میتازند.
آخرین اثر اکران شدهاش با نام «قدغن» که فیلم «قدغن» علیرضا داودنژاد را در ذهن تداعی میکند اما کاملا متفاوت و بیارتباط با هم هستند.
داستان مردی که اشتباهی به زندان میافتد و اکثر افراد نزدیکش، به نوعی ضربه خوردهاند. یکی عشق قدیمیاش از او دزدیده، دیگری ارث خونه پدریاش را از چنگش درآورده، آن دیگری طعم عشق جدید صوریاش را طالب هست. اوضاع نابسامان امروزی گرفتار شده، اما مرام و معرفت شناسیاش از داش آکل هدایت و کیمیایی هم فراتر است.
با خوانندگی جواد یساری، ساز و دهل اطرافیان و موتور سواری رضا موتوری و چند داستانک ضعیفه، صیغه و عشق فیلم به اتمام میرسد.
دعوا نداریم، این هم نوعی سینماست و مخاطبینش را هم دارد.
فقط جای افسوس فراوان دارد که چطور این فیلم اکران عید تشخیص داده میشود، اما فیلمساز صاحب سبک داریوش مهرجویی در نوبت اکران عید، جایی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزگار تمام شده فیلمفارسی/ نگاهی به فیلم «قدغن»
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- گیشه تعطیل سینماها در روز بازگشایی
- «خورشید» به ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ اضافه شد
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری