سینماسینما، زهرا مشتاق
شوخیتان گرفته؟ بررسی نقش ستون پنجم در سریال پایتخت؟ نه حتما جدی نمی گویید آقای رئیس صدا و سیما. لطفا حالمان را بیش از این نگیرید. در این نوروز سیاه، اگر تلویزیون وطنی دیده شد، فقط برای پایتخت بوده که جهت دیشها تغییر کرده، آن وقت شما با این حرفهای عجیب به خودتان اجازه میدهید کاممان تلختر شود و نگران عوامل این مجموعه شویم؟ مگر اتاق بازجویی است؟ شاید شما صداوسیما را با سازمان دیگری اشتباه گرفته اید؟ واقعا تا به حال هیچ فیلمی ندیدهاید که وامدار فیلمی دیگر باشد؟ یا ادای دین به کارگردانی دوست داشتنی کند؟ چه خوشتان بیاید چه نه، بعضی سکانس های پایتخت، خاطرات خوشایندی در ذهن مخاطب ایجاد کرد. چون یادآور فیلم هایی بود که خاطره جمعی خیل عظیمی از مردم است. مردم با فیلم هایی که از نظر شما «اسمش را نبر» است؛ خاطرات قشنگی دارند. با آن فیلم ها عاشق شده اند، گریه کردهاند، خندیدهاند. اصلا حال کرده اند. به شما باید توضیح دهند؟ از شما باید اجازه بگیرند؟ در صداوسیمایی که با مالیات مستقیم و غیرمستقیم و پولهای همین مردم سرپاست و از نظر خیلیها دیگر رسانه قابل اعتمادی نیست؛ مردم آیا به قدر همین چند سکانس هم سهم ندارند؟
آقای مسعود اسداللهی عصبانی بودهاند و عطای این ادای دین را به لقایش بخشیدهاند. حق دارند عصبانی باشند. نه برای این ادای دین. که برای آوارگی تحمیل شده و بی عدالتی که در حق بسیاری از سینماگران و هنرمندان این سرزمین شده است. همین آقای اسداللهی کارگردان مجموعهای به نام طلاق بودند، که از جمله پرمخاطب ترین سریال های ایرانی با مضمونی اجتماعی در سال های پایانی رادیو و تلویزیون پیش از انقلاب بود. ایشان بعد از انقلاب هم فیلم ساختند. البته که باید عصبانی باشند. ما هم باید عصبانی باشیم که بودجه سرسام آور صدا و سیما صرف ساخت مجموعه های ضعیف و کم بضاعتی می شود که وقت گذاشتن برای دیدن آنها، حتی به قصد نوشتن و انتقاد، هدردادن وقت و توهین به شعور خودمان است.
کجا هستند سازندگان مجموعههای پراعتباری چون هزاردستان و روزی روزگاری و سلطان و شبان و سربداران و میرزا کوچک خان؟ همه شان مرده اند؟ یا آنهایی که زنده اند نیز به مدد نگاه ها و سیاست های یک سویه و خودی و غیر خودی پرور شما آقایان، از تلویزیون کناره گرفتهاند؟
می دانید شبکه نمایش خانگی چرا رونق گرفته و سریال پشت سریال تولید می شود؟ چون در صداوسیمای شما نمی شود و نباید تصویری واقعی از جامعه امروز ایران و انبوه معضلات اجتماعی نشان داده شود. چون خیلی از این سریالها به زعم شما سیاهنمایی است. استقبال از شبکه نمایش خانگی نیاز مخاطبینی است که سریالهای پول هدرده شما آقایان، راضیشان نمی کند. بیان آشکار شکست رسانه ملی در جذب مخاطبانش است. حالا میخواهید همین یک سریال محبوب و موفق را هم از دست بدهید؟ آیا میخواهید سرنوشت پایتخت را نیز به نود گره بزنید و تسلیم مدیری متکبر و کینه جو بشوید؟ و در جستوجوی ستون پنجم نفوذی باشید؟ ستون پنجم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





